Σκεπαστό

skep1Η περιοχή που βρίσκετε το σκεπαστό κατοικούταν και αυτή από Οθωμανούς όμως ως επίσημη ίδρυση έχει το 1913-14 μέχρι και το 1922-1926 που ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση από πρόσφυγες που ήλθαν κυρίως απο την ανατολική Ρωμυλία αλλά και απο τον πόντο.

Είναι χωριό του δήμου Βόλβης του Δ.Δ Αρέθουσας

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ

“ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΜΠΑΜΠΩΣ”

Φερμένη από τα βάθη τη Ανατολικής Ρωμυλίας με τους πρόσφυγες που ξεκίνησαν από εκεί για να καταλήξουν στο Σκεπαστό, η “Ημέρα της Μπάμπως”, έθιμο προς τιμήν της γονιμότητας και της μαμής, αλλά και ευκαιρία για ξεφάντωμα για τις παντρεμένες γυναίκες, αναβιώνει στις 8 Ιανουαρίου στο μικρό χωριό του νομού Θεσσαλονίκης, που διατηρεί ζωντανή από τα χρόνια των βαλκανικών πολέμων μέχρι σήμερα την πατροπαράδοτη γιορτή.

skep2Ο χαρακτήρας της γιορτής είναι τιμητικός κατά πρώτο και κύριο λόγο προς τη “Μπάμπω”, τη γυναίκα δηλαδή που εκτελώντας χρέη μαμής βοηθούσε στο παρελθόν να έρθει στον κόσμο η καινούρια ζωή. Κατά δεύτερο λόγο ήταν μια ευκαιρία να ξεφύγουν οι γυναίκες από την έννοια του σπιτιού τους, να γλεντήσουν και να ξεφαντώσουν μόνες τους, χωρίς τους άνδρες τους. Καθώς η γιορτή είναι συνδεμένη με το θαύμα της γέννησης, έπαιρναν και παίρνουν μέρος σ’ αυτή μέχρι σήμερα μόνο παντρεμένες γυναίκες, αυτές που έγιναν ή πρόκειται να γίνουν μητέρες.

Το πρωί της “Ημέρας της Μπάμπως” όλες οι παντρεμένες γυναίκες του χωριού, ντυμένες με παραδοσιακές στολές, μαζεύονται στο σπίτι της Μπάμπως και της προσφέρουν δώρα, αρχίζοντας έτσι τη γιορτή. Οι νεότερες, συμβολικά, πλένουν τα χέρια της Μπάμπως με νερό και σαπούνι, για να έχουν τόσο εύκολη γέννα όσο εύκολα γλιστράει το σαπούνι με το νερό.

Στο μεταξύ, η Μπάμπω στολίζει το φλάμπουρο, το λάβαρο της γιορτής, με λουλούδια που συμβολίζουν την ομορφιά και τη νεότητα, με καρπούς που συμβολίζουν τη γονιμότητα, τον καρπό της κοιλιάς. Το χρώμα που κυριαρχεί είναι το κόκκινο, που συμβολίζει το γρήγορο και άμεσο αποτέλεσμα.

Με το φλάμπουρο στο χέρι και με τη συνοδεία λαϊκού οργανοπαίχτη, η Μπάμπω αρχίζει το χορό που συνεχίζεται σε όλη τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας.

Τον τελευταίο καιρό, σε αρκετές περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, το έθιμο αυτό έχει συνδεθεί με τη “γυναικοκρατία”, με την οποία όμως δεν έχει καμία σχέση. Το έθιμο, όπως το έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες από την Ανατολική Ρωμυλία, αφορά αποκλειστικά στη γυναίκα μαμή και τη γονιμότητα.

Το Σκεπαστό του νομού Θεσσαλονίκης είναι ένα μικρό χωριό κτισμένο στους δυτικούς πρόποδες της οροσειράς των Κερδυλλίων και απέχει από τη Θεσσαλονίκη 62 χιλιόμετρα.

Οι κάτοικοί του είναι όλοι πρόσφυγες από την Ανατολική Ρωμυλία, από όπου ήρθαν το 1912-1923. Εγκαταλείποντας τις πατρίδες τους, τα μόνα που μπόρεσαν να φέρουν μαζί τους στην καινούρια τους πατρίδα είναι τα ήθη και τα έθιμά τους, το σπουδαιότερο από τα οποία είναι η “Ημέρα της Μπάμπως”.

Σχόλια
Το σχόλιό σας; Θα δημοσιευθεί όταν εγκριθεί από έναν διαχειριστή. Όλα τα πεδία είναι προαιρετικά αλλά για την συζήτηση καλό είναι να γράψετε ένα όνομα έστω και ψευδώνυμο
Αφήστε μια απάντηση