Ο Δήμαρχος σε ρόλο Διεκδικητή, Εργολάβου, Παρόχου υπηρεσιών, Οραματιστή. (Μέρος 3ο)
Συνέχεια από Προηγούμενο (Μέρος 2ο)
5.2 Η ανάγκη και η υποχρέωση για συνεργασίες.
Παραπάνω αναφέραμε ότι βασικό ρόλο στη χάραξη των στρατηγικών στόχων της πόλης ή ενός τόπου γενικότερα έχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Όμως με δεδομένο ότι οι αρμοδιότητες για σημαντικούς τομείς που καθορίζουν την πορεία ενός τόπου δεν την έχει η Τ.Α αλλά ποικίλοι φορείς όπως το Υπουργείο Πολιτισμού, η ΥΠΑ, ο Οργανισμός Λιμένα κά υπάρχει επιτακτική ανάγκη και υποχρέωση της συνεργασίας σε τοπικό επίπεδο. Άρα η στρατηγική επιλογή για οικοδόμηση ταυτότητας ψηφιακής πόλης πρέπει να συναποφασισθεί από το σύνολο των φορέων της πόλης οι οποίοι θα εντάξουν στα επιχειρησιακά τους σχέδια ενέργειες και δράσεις υποστήριξης του στρατηγικού στόχου.
Στο παραπάνω σχήμα αποτυπώνεται η συνεργασία των τοπικών φορέων γύρω από το στρατηγικό σχέδιο με την πολιτική εκπροσώπηση, την κοινωνική διαβούλευση, την Επιστημονική στήριξη, την ομάδα διαμορφωτών της κοινής γνώμης και την εκστρατεία προώθησης του κοινού στόχου.
Στο Ηράκλειο την άνοιξη του 2013 δημιουργήθηκε η επιτροπή «Ηράκλειο: Έξυπνη Πόλη» με εκπροσώπηση και συμμετοχή από τους περισσότερους φορείς της πόλης, όπως τον Δήμο Ηρακλείου, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το Επιμελητήριο Ηρακλείου, το ΤΕΙ Κρήτης, το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) και το Αστικό ΚΤΕΛ Ηρακλείου. Σκοπός της επιτροπής είναι να διευκολύνει τη συλλογική διαχείριση των στρατηγικών στόχων της πόλης.
5.3 Τα κύματα αξιοποίησης των τεχνολογιών πληροφορικής και Επικοινωνιών στο αστικό περιβάλλον στην Ελλάδα
Το πρώτο κύμα.
Ουσιαστικά μέχρι την έναρξη του 3ου ΚΠΣ ο Δημόσιος τομέας (πάσης φύσεως οργανισμοί παροχής υπηρεσιών προς τους πολίτες) πέρασε την φάση μηχανοργάνωσης των υπηρεσιών του.
Το δεύτερο κύμα.
Για πρώτη φορά με την ευκαιρία των χρηματοδοτήσεων του 3ου ΚΠΣ σχεδιάζονται εξωστρεφείς υπηρεσίες προς τους πολίτες (Γ.Καλογήρου κά, 2006). Οι διαδικτυακές πύλες των Δήμων και άλλων φορέων αρχίζουν να προσφέρουν υπηρεσίες διαφόρων επιπέδων.
• Υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης όπως πληροφόρηση (για τις διαδικασίες συναλλαγών φορέα-πολίτη, τις δραστηριότητες στις πόλεις, τις ανακοινώσεις, τα έργα και τις πολιτικές πρωτοβουλίες, χρηστικές πληροφορίες για τα ανοικτά βενζινάδικα, φαρμακεία, σινεμά κτλ), δυνατότητα κατεβάσματος αρχείων αιτήσεων αλλά και υπηρεσίες τρίτου επιπέδου (ηλεκτρονική υποβολή αιτήματος) και τετάρτου (ολοκλήρωση της συναλλαγής με ηλεκτρονικό τρόπο όπως είναι οι ηλεκτρονικές πληρωμές). Αναπτύσσονται υπηρεσίες αξιοποίησης των Γεωγραφικών Συστημάτων πληροφοριών.
• Υπηρεσίες e-Δημοκρατίας όπως συστήματα δημοσιεύσεων και αναζήτησης αποφάσεων οργάνων διοίκησης, διαβουλεύσεων, δημοσιοποίηση δημοπρασιών και προσλήψεων προσωπικού.
• Εμφανίζεται ψηφιακό περιεχόμενο όπως ιστορικά και πολιτιστικά αρχεία, συστήματα αναζητήσεων και ανευρέσεων, ψηφιακές βιβλιοθήκες.
• Δημιουργούνται θεματικές διαδικτυακές πύλες για τον Τουρισμό, τον πολιτισμό, την ιστορία ή τις φυσικές ομορφιές των τόπων.
• Αξιοποιούνται τα κοινωνικά δίκτυα για την επικοινωνία τοπικών αρχών και πολιτών.
• Δημιουργούνται 72 Μητροπολιτικά δίκτυα οπτικών ινών στις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας και ασύρματα δίκτυα ελεύθερης πρόσβασης στο διαδίκτυο.
• Ταυτόχρονα ο ιδιωτικός τομέας ισχυροποιεί τις υποδομές και επεκτείνει τις υπηρεσίες του (κινητή τηλεφωνία, σταθερή ευρυζωνικότητα, e-πωλήσεις καταναλωτικών αγαθών και υπηρεσιών, e-marketing, Β2Β, κά )
Το χαρακτηριστικό όμως αυτής της περιόδου είναι ότι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση μένουν στο εσωτερικό κάθε οργανισμού. Δηλαδή κάθε ένας κοιτάζει το σπίτι του. Ούτε το γείτονα, ούτε τη γειτονιά.
Ώρα για το τρίτο κύμα.
Για να αναδειχθεί ένας τόπος σε ψηφιακό, ευφυή , intelligent, smart κτλ πρέπει να υπάρχει το κατάλληλο κοινωνικό, οικονομικό περιβάλλον που δημιουργεί τις ανάγκες για καινοτομικές δράσεις με σκοπό είτε οικονομικά αποτελέσματα είτε βέλτιστη παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες. Η ύπαρξη μιας δημιουργικής οικονομίας εκμεταλλεύεται την ύπαρξη Πανεπιστημίων, ερευνητικών κέντρων, εξωτερικών συνεργασιών, ορθολογικής διακυβέρνησης για να ικανοποιήσει τους στόχους της (Ν.Κομνηνός, 2002,2008). Με αυτό τον τρόπο δημιουργούνται τα συνεργατικά clusters και τα περιφερειακά συστήματα καινοτομίας. Όταν αυτές οι ανάγκες υποστηρίζονται από πλήθος υποδομών, προϊόντων και υπηρεσιών πληροφορικής και επικοινωνιών τότε αυξάνεται η παραγωγικότητα, η ανταγωνιστικότητα και η ικανοποίηση των πολιτών. Έτσι δημιουργείται η ταυτότητα και η εικόνα του ψηφιακού τόπου.
Υποδομές
Η ύπαρξη υποδομών οπτικών ινών σε 70 πόλεις της Ελλάδας πρέπει να αξιοποιηθεί άμεσα. Τόσα χρόνια είναι αχρησιμοποίητες με αποτέλεσμα ανεξέλεγκτες βλάβες. Ήδη πέντε πόλεις στη χώρα λειτουργούν μερικώς τα ΜΑΝ αποδίδοντας υπηρεσίες ΣΥΖΕΥΞΙΣ με δημόσιες υπηρεσίες και σχολεία των πόλεων. Μια από αυτές τις πόλεις είναι το Ηράκλειο που συνδέει τα κτήρια 16 Δημοσίων υπηρεσιών με 5500 υπαλλήλους και πιλοτικά 5 σχολείων (από συνολικά 60 συνδέσεις σχολείων ) με το ΕΔΕΤ.
Μεγάλη είναι η σημασία δημοτικών ασύρματων δικτύων στις πόλεις. Η πόλη του Ηρακλείου διαθέτει 110 hotspots που τα χρησιμοποιούν περίπου 8500 διαφορετικοί χρήστες τον μήνα τον χειμώνα και 30000 περίπου το μήνα το καλοκαίρι βοηθούσης και της τουριστικής κίνησης (στοιχεία 2013). Η ευχή είναι τα δίκτυα που προτίθεται να κατασκευάσει το Υπουργείο μεταφορών να μην ακολουθήσουν την τύχη προηγούμενων έργων που αφέθηκαν στην τύχη τους και έσβησαν άδοξα σπαταλώντας απλά τα χρήματα.
Μοχιανάκης Κωστής
citybranding.gr