Άρης Φωκάς: Επικοινωνιακά μικροπολιτικά παιχνίδια πίσω από το κλείσιμο του ΟΑΣΘ
Προφανέστατα, η συντριπτική πλειοψηφία των Θεσσαλονικέων δεν είμαστε ικανοποιημένοι από την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται από τον ΟΑΣΘ. Διεκδικούμε τα αυτονόητα για μια ευρωπαϊκή χώρα, σύγχρονες αστικές συγκοινωνίες, με σεβασμό στο επιβατικό κοινό. Τη γύμνια της πόλης την ανέδειξαν οι απεργίες των εργαζομένων που νέκρωσαν τη Θεσσαλονίκη. Όλοι λοιπόν θέλουμε κάτι να αλλάξει άμεσα.
Έναν μόνο άκουσα να δηλώνει απόλυτα ικανοποιημένος και να υπερηφανεύεται μάλιστα για βραβεία, και αυτός είναι ο Πρόεδρος του Οργανισμού, ο κύριος Στεφανίδης. Το υποστήριξε μάλιστα με σθένος και χτες, στην ακρόαση των φορέων, στην αρμόδια Επιτροπή. Βέβαια για τα λεωφορεία με τα μηχανήματα που δεν δίνουν ρέστα, ή για τα οχήματα του που δεν έχουν κλιματισμό, άλλη πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία, ο κύριος Στεφανίδης επέλεξε να πετάξει την μπάλα στην εξέδρα. Για τον κύριο Στεφανίδη φταίνε όλοι οι υπόλοιποι εκτός από αυτόν. Αλλά ο οίκος που θέλει να προστατέψει ο κύριος Στεφανίδης, αυτό το μοναδικό κρατικά επιχορηγούμενο μονοπώλιο, έχει εξελιχθεί πλέον σε μαύρη τρύπα για τη Θεσσαλονίκη.
Εδώ, όμως, υπάρχει ένα κρίσιμο ζήτημα: Από την κυβέρνηση επελέγη μια απόλυτα συγκρουσιακή πολιτική στο θέμα του ΟΑΣΘ. Έχοντας δώσει γη και ύδωρ, υποχωρώντας από όλες τις αρχές και αξίες που προέβαλαν προεκλογικά, τσαλαπατώντας κάθε κόκκινη γραμμή, στριμωγμένη στη γωνιά μετά τη συμφωνία της 15ης Ιουνίου, εκμεταλλεύονται πολιτικά το θέμα του ΟΑΣΘ για να δείξουν μια δήθεν «αριστερή» πυγμή, χαϊδεύοντας τα αυτιά των λίγων που τους έχουν απομείνει. Ιδιωτικοποιήσατε ότι μπορούσε να ιδιωτικοποιηθεί, λιμάνια, αεροδρόμια, δρόμους. Βάζετε διόδια παντού, εσείς που κάποτε τα αναθεματίζατε. Ο ΟΑΣΘ έμεινε το τελευταίο σας λάβαρο. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η κατάθεση και η ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου με τη διαδικασία του επείγοντος άρον τον άρον, μέσα στον Ιούλιο, αλλά και οι συνεχείς εμπρηστικές δηλώσεις του κυρίου Σπίρτζη για τα «χαϊδεμένα παιδιά» του ΟΑΣΘ, για το «πάρτι» που συνεχίζεται εδώ και 60 χρόνια, για την «όαση σπατάλης δημοσίου χρήματος». Φαρμακερές τοποθετήσεις και άκριτη, βαθιά λαϊκίστικη στοχοποίηση των πάντων που προκάλεσαν θύελλες στη Θεσσαλονίκη, επισχέσεις εργασίας, αφάνταστη ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού και κατάρρευση της ήδη δοκιμαζόμενης αγοράς.
Και βέβαια, ο κύριος Υπουργός μόνο αφελής δεν είναι: Κάθε άλλο. γνωρίζει άριστα πώς παίζεται το παιχνίδι: Πως με τη ψήφιση του Νομοσχεδίου θα ανοίξει ο δικαστικός ασκός του Αιόλου, ένδικα μέσα είναι βέβαιο πως θα ασκηθούν από τη διοίκηση του Οργανισμού για την αντισυνταγματικότητα του νόμου, καθώς ακόμη και τώρα δεν έχει ξεκάθαρα αποσαφηνιστεί νομικά αν έχει λήξει η σύμβαση μεταξύ ΟΑΣΘ και Δημοσίου ή αν συνεχίζεται μέχρι τις 3 Δεκεμβρίου του 2019.
Όπως επίσης πολύ καλά ξέρει ο κύριος Σπίρτζης πως η διαδικασία εξαγοράς που προβλέπεται στο Νομοσχέδιο θα είναι μια πολύχρονη διαδικασία. Και δεν συζητώ καν για την περίοδο της συνύπαρξης ΟΑΣΘ και ΑΣΥΘ, όπου θεωρώ βέβαιο το συγκοινωνιακό αλαλούμ.
Αυτή όμως η εξέλιξη εξυπηρετεί απόλυτα τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις καθώς και αυτός ο λογαριασμός θα πάει στους επόμενους. Με τη μέθοδο αυτή, η κυβέρνηση θα καρπωθεί επικοινωνιακά, πως έκλεισε τον σπάταλο ΟΑΣΘ και θα ικανοποιήσει το λαϊκό αίσθημα χωρίς να έχει βάλει ούτε ένα ευρώ.
Το μείζον ερώτημα, όμως, που τίθεται εδώ κυρίες και κύριοι, είναι το κατά πόσο θα σας επιτραπεί να κρατήσετε κρατική την ΑΣΥΘ, τη διάδοχο του ΟΑΣΘ. Διότι φρονώ, πως ούτε ο πιο αισιόδοξος βουλευτής της συγκυβέρνησης πιστεύει πως οι Θεσμοί θα χειροκροτήσουν τη μεταφορά άνω των 2300 υπαλλήλων από τον ιδιωτικό στο δημόσιο τομέα, έστω και αν τους εντάσσετε στο ενιαίο μισθολόγιο. Τίποτα δεν μπορεί να με πείσει, πως την ώρα που οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και το Μετρό της Θεσσαλονίκης,- όταν και όποτε γίνει- έχουν μπει στο Υπερταμείο, η ΑΣΥΘ θα μείνει δημόσια.
Και νομίζω πως το γνωρίζετε πολύ καλά και εσείς οι ίδιοι. Θα αναγκαστείτε λοιπόν σε μια ακόμη περήφανη κυβίστηση μόλις έρθει το ραβασάκι από τις Βρυξέλλες και ένα ακόμη από τα ηρωικά προεκλογικά Μολών Λαβέ του κυρίου Τσίπρα θα μετατραπεί σε έντιμο συμβιβασμό.
Κλείνοντας, θα ήθελα να πω τα εξής: όλοι συμφωνούμε ότι η Θεσσαλονίκη δικαιούται πολύ καλύτερες αστικές συγκοινωνίες από αυτές που διαθέτει. Και σαφώς υπάρχουν βαρύτατες πολιτικές ευθύνες, για την διαχρονική απαξίωση της πόλης, για την εγκατάλειψη της δήθεν συμπρωτεύουσας, για τη μιζέρια της να έχει μείνει με ένα, μόνο, δημόσιο μέσο μεταφοράς.
Είμαι όμως απόλυτα βέβαιος, πως αν στο παρελθόν άλλη κυβέρνηση τολμούσε όχι να καταργήσει αλλά να ψαλιδίσει τα προνόμια του ΟΑΣΘ, πολλά από τα στελέχη σας θα είχαν ξεχυθεί στους δρόμους, θα είχαν ήδη παραλύσει την πόλη. Θα βλέπαμε ενδεχομένως εικόνες από την εποχή των Κολλάδων. Τα θυμάστε βέβαια οι συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ και αυτοί που πήρατε μεταγραφή εξουσίας στο ΣΥΡΙΖΑ. Ή όπως τότε, που βουλευτές κρεμόντουσαν στα κάγκελα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, για να μην έρθουν οι επάρατες ιδιωτικοποιήσεις. Σήμερα στη Θεσσαλονίκη, δεν κουνιέται φύλλο.
Τελειώνοντας, η Ένωση Κεντρώων συμφωνεί πως απαιτούνται ριζικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του ΟΑΣΘ, διαφωνούμε όμως κάθετα με τη μεθοδολογία που ακολουθείτε και τα μικροπολιτικά σας συμφέροντα που κρύβονται από πίσω. Για το λόγο αυτό θα ψηφίσουμε παρών επί της αρχής στη ψηφοφορία.
Αριστείδης Χ. Φωκάς