Ένας μήνας δεν φτάνει για να καλυφθούν οι ανάγκες όλου του χρόνου
Η τουριστική κίνηση στον Στρυμονικό κόλπο του δήμου Βόλβης, κορυφώθηκε στα μέσα Αυγούστου και είμαστε πλέον σε πορεία αποχαιρετισμού ενός ακόμα καλοκαιριού. Για μια ακόμα χρονιά ο μεγάλος όγκος τουριστών κατέκλυσε την περιοχή για ένα μήνα, 25 Ιουλίου με 25 Αυγούστου. Είναι προφανές ότι ένας μήνας δεν φτάνει για να δουλέψουν όλες οι επιχειρήσεις και να καλυφθούν οι ανάγκες όλου του χρόνου. Επιχειρήσεις που είναι προσανατολισμένες στον έναν αυτό μήνα δεν έχουν καμία τύχη επιβίωσης στις νέες ανταγωνιστικές συνθήκες που επικρατούν στον τουριστικό τομέα.
Στον τομέα του τουρισμού είναι πλέον περισσότερο από εμφανές ότι θα κυριαρχεί στο παγκόσμιο πεδίο όποιος προσφέρει ασφάλεια, ποιότητα υπηρεσιών και ανταγωνιστικές τιμές. Ο επισκέπτης προφανώς και θα προτιμήσει μια περιοχή στην οποία θα μπορεί να κυκλοφορήσει άνετα και με ασφάλεια. Επιπρόσθετα, καλοί τουρίστες θεωρούνται αυτοί που επιλέγουν με κριτήριο την ποιότητα και όχι μόνο την τιμή. Αυτός που επιδιώκει την ποιότητα θα έρθει και την επόμενη χρονιά γιατί επιζητά συγκεκριμένα πράγματα. Δεν ισχύει το ίδιο για τα καραβάνια των νεόπλουτων και των ευκαιριακών επισκεπτών με τα φτηνά πακέτα των τουριστικών πρακτόρων. Τον καλό και τον ποιοτικό τουρισμό είναι προφανές ότι τον φέρνουν οι τουριστικές μονάδες που έχουν συγκεκριμένο προσανατολισμό και στόχο.
Η ανταγωνιστική τιμή είναι ένα ακόμη σημείο το οποίο πρέπει να λαμβάνεται υπόψη για να αναπτυχθεί μακροπρόθεσμα ο τουρισμός. Για να μπορεί να επιβιώσει, μέσα σε συνθήκες άγριου ανταγωνισμού, μια τουριστική επιχείρηση πρέπει να προσφέρει ποιοτικές και ταυτόχρονα προσιτές για τα μεσαία ευρωπαϊκά εισοδήματα τιμές. Εδώ τα πράγματα γίνονται δύσκολα γιατί το μεσαίο εισόδημα των ευρωπαίων πολιτών διαρκώς μειώνεται, ενώ ταυτόχρονα αυξάνονται οι εναλλακτικές σε ανταγωνιστικούς τουριστικούς προορισμούς στη Μεσόγειο, οι οποίοι στηριζόμενοι στα χαμηλά μεροκάματα προσφέρουν φτηνότερες τιμές. Ο ένας τρόπος να αντιμετωπίσεις το πρόβλημα είναι να κλείσεις τα μάτια, να αγνοήσεις τα δεδομένα της παγκόσμιας οικονομίας και να μην κάνεις τίποτα, μοιρολογώντας χρόνο με το χρόνο για τα έσοδα που χάνονται. Ο άλλος είναι να ακολουθήσεις το δύσκολο δρόμο της προσαρμογής σε όλα τα επίπεδα και κυρίως να προσπαθήσεις να αυξήσεις το χρόνο λειτουργίας, επιδιώκοντας την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν, προσφέροντας νέα προϊόντα και υπηρεσίες.
Ειδικότερα για την περιοχή του δήμου Βόλβης η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου με προϊόντα και υπηρεσίες πρέπει είναι το μεγάλο στοίχημα της επόμενης περιόδου. Αν αυτό που έγινε τον τελευταίο μήνα, γίνει του χρόνου από Ιούνιο έως Οκτώβρη, θα έχει αυξηθεί κατά πολύ το εισόδημα από τον τουρισμό που θα εισρεύσει στην περιοχή. Η σύνδεση με παράλληλες δραστηριότητες, από τη συμμετοχή σε αγροτικές εργασίες (π.χ. αρχαιολογικός τουρισμός, Θρησκευτικός τουρισμός) έως ανασκαφικές εμπειρίες, είναι στοιχεία που προσθέτουν ποιότητα και επιμηκύνουν την τουριστική περίοδο στην περιοχή. Σε κάθε περίπτωση αυτό που χρειάζεται είναι ματιά αισιοδοξίας και δημιουργίας. Η μιζέρια και η κακομοιριά το μόνο που προσφέρουν είναι απομονωτισμό, φτώχεια και δυστυχία που φέρνουν ακόμα μεγαλύτερα αδιέξοδα και ανείπωτες καταστροφές.
Υ.Γ. Η αλληλοκατανόηση, η συνεργασία, η νηφαλιότητα και κυρίως η λογική, η κοινή λογική, είναι αυτά που δημιουργούν συνθέσεις και οδηγούν σε λύσεις, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Η υπερεκτίμηση των δυνατοτήτων και οι τσαμπουκάδες μπορεί να συναρπάζουν τα ανώριμα μυαλά αλλά αποδεικνύονται πάντα καταστροφικοί για όλους. Ας μάθουμε, επιτέλους, όλοι από τα παθήματα της ιστορίας αλλά και της καθημερινότητάς μας.
Γράφτηκε από τον Γιώργο Παναγόπουλο
Αρχικό κείμενο eleftheriaonline.gr