Κλέφτες ανακυκλώσιμων – Το οργανωμένο δίκτυο και η αυτοψία στις μάντρες

Φτωχοδιάβολοι και συμμορίες «ανακυκλωτών». Οργανωμένο δίκτυο βλέπει η δημοτική αστυνομία. Η αυτοψία στις μάντρες και η ζημιά στα δημόσια ταμεία

Είναι η νέα γάγγραινα που πλήττει το αίσθημα ασφάλειας στην ελληνική κοινωνία. Άνθρωποι «σκιές», κινούμενοι αθόρυβα σε λεωφόρους και στενά, καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου, «σκαλίζουν» τους μπλε κάδους αφαιρώντας «πολύτιμο» υλικό, για να το διοχετεύσουν στην αγορά ανακυκλώσιμων που ανθεί τα τελευταία χρόνια. Σίδηρος και  χαλκός, κατά βάση, είναι οι στόχοι, ανεξαρτήτως προελεύσεως.

Η θέα ανθρώπων αναξιοπαθούντων, κυρίως απ’ τη γειτονική Βουλγαρία, που ψάχνουν τα «σκουπίδια» για να εξασφαλίσουν ένα κομμάτι ψωμί, υποκρύπτει και συντηρεί μια αλυσίδα επιπτώσεων, όχι άμεσα αντιληπτή. Οι δήμοι υφίστανται οικονομική ζημία που αντανακλά στα δημοτικά τέλη και στους φόρους. Σπείρες οργανώνονται και δραστηριοποιούνται στο «αντικείμενο». Οι υπόνοιες για κυκλώματα trafficking είναι απολύτως φυσιολογικές. Εισαγόμενοι «διαλογείς» αποψιλώνουν οτιδήποτε βρεθεί στο διάβα τους και το υλικό το διακινούν απροκάλυπτα, μπροστά στα μάτια υπεύθυνων και μη, μπροστά στις Αρχές ή σε ανυποψίαστους πολίτες.

Η Αστυνομία δηλώνει απροθυμία να ασχοληθεί με τη «μαρίδα», οι εισαγγελείς συνήθως  τους λυπούνται, ενώ ούτως ή άλλως δεν μπορούν να απελάσουν πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ποινές-«χάδια» που επιβλήθηκαν κατά καιρούς δεν απέφεραν το παραμικρό αποτέλεσμα. Η δε Δημοτική Αστυνομία δεν προβλέπεται να παρέμβει. Η αμηχανία της πολιτείας απέναντι σε μια παραβατικότητα που πολλαπλασιάζεται καρότσι-καρότσι ανοίγει ορέξεις. Μετά τους κάδους ακολουθούν τα κοιμητήρια, οι αυλές, τα μπαλκόνια και τελικά το οργανωμένο έγκλημα που περιλαμβάνει πλιάτσικο σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις, άλλα κτήρια και δίκτυα ηλεκτροδότησης.

Δεν μπορούν οι Αρχές να παραμένουν θεατές. Το φαινόμενο παίρνει επικίνδυνες διαστάσεις, πρέπει να χτυπηθεί άμεσα και μάλιστα στην καρδιά του. Ο έλεγχος σε διάσπαρτες περίεργες μάντρες υποδοχής όλου αυτού του υλικού μπορεί να αποτελέσει μια καλή αρχή.

Ανεξέλεγκτοι οι «κλέφτες σκουπιδιών»

«Όλοι μας έχουμε δει άτομα ή και ολόκληρες οικογένειες να γυρνούν στους δρόμους με μεταλλικά καροτσάκια και να αφαιρούν τα ανακυκλώσιμα υλικά από τους μπλε κάδους, κάνοντας παράλληλα και διαλογή, αφού η αναζήτησή τους στοχεύει σε συγκεκριμένα είδη. Αυτά είναι μέταλλα και χαρτί, τα οποία διαθέτουν αντί κάποιου χρηματικού ποσού.

Έτσι βγάζουν τα προς το ζην χιλιάδες άνθρωποι από τα Βαλκάνια, από το Πακιστάν, Αφρικανοί και αρκετοί Ρομά, Έλληνες και κυρίως Αλβανοί. Οι μετανάστες που βλέπουμε στους δρόμους με τα καροτσάκια πηγαίνουν τα υλικά τους σε σκραπατζίδικα (σκραπ = παλιοσίδερα, σκραπατζίδικο = χώρος συλλογής και διαλογής υλικών) και σε χυτήρια, που στη μεγάλη τους πλειοψηφία λειτουργούν στο περιθώριο…»

Έτσι περιέγραφε το φαινόμενο στην ημερίδα του Συνδέσμου ΟΤΑ Ν. Θεσσαλονίκης με θέμα την «κλοπή ανακυκλώσιμων υλικών», ο αρμόδιος αντιδήμαρχος του δήμου Θεσσαλονίκης, Θ. Παππάς.

Δώδεκα τόνοι(!) καθημερινά «φεύγουν» από τους κάδους

Το Γραφείο Ανακύκλωσης του Δήμου Θεσσαλονίκης έχει αναφέρει ελλείμματα ποσοτήτων από τις συχνότερες και ανεξέλεγκτες κλοπές ανακυκλώσιμων υλικών, που ανέρχονται έως και σε 12 τόνους καθημερινά.
Ο δήμος Θεσσαλονίκης είχε αναγκαστεί το 2012 (όταν οι απώλειες υπολογίζονταν στους 6-8 τόνους καθημερινά) να προβεί σε μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου. Όμως η ανεξέλεγκτη διάσταση που έχει πάρει το φαινόμενο αναγκάζει τον δήμο να προβεί σε νέες κινήσεις προς την ελληνική δικαιοσύνη.

Ετοιμάζει φάκελο η Δημοτική Αστυνομία

Σύμφωνα με πληροφορίες της ThessNews, η δημοτική αστυνομία Θεσσαλονίκης ολοκληρώνει την έρευνά της και ετοιμάζεται να καταθέσει τον σχετικό φάκελο στον Εισαγγελέα. Η έρευνα των δημοτικών αστυνομικών εντόπισε 4-5 σημεία συγκέντρωσης ανακυκλώσιμου υλικού τόσο στα δυτικά, όσο και στην Ανατολική Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με τα όσα στοιχεία μέχρι σήμερα έχουν συλλεχθεί, στον σχετικό φάκελο θα γίνεται λόγος για ένα οργανωμένο δίκτυο γύρω από τους «κλέφτες σκουπιδιών». Το δίκτυο, πέρα από τους μικρούς συλλέκτες, έχει τους «ενδιάμεσους», που διαθέτουν σημεία εναπόθεσης του ανακυκλώσιμου υλικού, και στο τέλος τους παραλήπτες, που είναι συγκεκριμένες μάντρες.

Μάστιγα το φαινόμενο

«Αντί να μειωθεί το φαινόμενο των κλεφτών ανακυκλώσιμων υλικών από τους μπλε κάδους, αυξήθηκε και έχει καταντήσει πραγματική μάστιγα. Δεν υπάρχει κανένας έλεγχος από πλευράς της αστυνομίας. Οι άνθρωποι αυτοί έρχονται από τη Βουλγαρία με ταυτότητες – διαβατήρια ως πολίτες της ΕΕ ελεύθερα και χωρίς κανέναν περιορισμό. Έχουν αναπτύξει ολόκληρα δίκτυα κλοπής ανακυκλώσιμων υλικών, τα οποία συλλέγουν σε χώρους που έχουν δημιουργήσει οι ίδιοι αυθαίρετα και εν συνεχεία τα φορτώνουν σε φορτηγά και τα πάνε στη Βουλγαρία ή τα πουλάνε εντός χώρας σε μάντρες» λέει στην ThessNews ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας, δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου.
«Ο ίδιος προσωπικά οδήγησα στη Δικαιοσύνη τέσσερις περιπτώσεις. Στις δύο είχαμε αθώωση των κατηγορουμένων λόγω ευτελούς αξίας κλοπής και στις δύο καταδίκη, αλλά επειδή ήταν πολίτες της ΕΕ, δεν έγινε απέλαση, με αποτέλεσμα να συνεχίζουν ανενόχλητοι» πρόσθεσε.

Κινδυνεύει ό,τι ανακυκλώνεται

Σε μάστιγα έχουν εξελιχθεί οι σπείρες που επιχειρούν να «συλλέξουν» οτιδήποτε ανακυκλώνεται και μάλιστα όχι μόνο «ελαφρώνοντας» τους κάδους ανακύκλωσης, αλλά  προχωρώντας πλέον αδίστακτα σε κλοπές υλικών τα οποία έχουν τεράστια «ζήτηση» στο «χρηματιστήριο» ανακυκλώσιμων υλικών. Είναι δε τόσο διευρυμένο το φαινόμενο, που αποτελεί ακόμα ένα βασικό συστατικό στη διαστρωμάτωση του εγκλήματος στη Θεσσαλονίκη.

Η τελευταία «μόδα» είναι η αφαίρεση μπαταριών μεγάλων οχημάτων, λεωφορείων και φορτηγών, ανεξαρτήτως αν είναι σταθμευμένα σε περιφραγμένους χώρους, ακόμα και σ’ αυτούς που παρακολουθούνται από κάμερες. Το κίνητρο είναι ο μόλυβδος για τον οποίο, απ’ ό,τι φαίνεται, ερίζουν πολλοί. Ιδιοκτήτες τέτοιων οχημάτων, που μίλησαν στο Ράδιο Θεσσαλονίκη, περιγράφουν την κατάσταση ως σύγχρονη «γάγγραινα»: «Σε δύο μέρες, μας έκλεψαν δύο φορές τις μπαταρίες του λεωφορείου. Τη μία μέρα τις αντικαταστήσαμε, την επόμενη μας τις έκλεψαν ξανά. Δύο τέτοιες μπαταρίες στοιχίζουν σχεδόν 400 ευρώ, χώρια η λαμαρινοδουλειά», λέει ο Γιώργος, επαγγελματίας οδηγός και ιδιοκτήτης λεωφορείου. «Υπάρχει έξαρση το τελευταίο χρονικό διάστημα», συμπληρώνει.

«Κλέβουνε μπαταρίες επειδή ανέβηκε το “μολύβι”», λέει άλλος επαγγελματίας του κλάδου και συνεχίζει: «Νομίζω ότι αυτήν τη στιγμή έχει 700 ευρώ ο τόνος. Οπότε, κι επειδή έχουν μεγάλο βάρος, οι μεγάλες μπαταρίες αφήνουν μεγάλο “κέρδος”. Κι εμάς μας κλέψανε οχτώ μπαταρίες απ’ τα φορτηγά. Τις μαζεύουν και τις πωλούν με το κιλό».

«Μου έκλεψαν από τον 3ο όροφο ένα πλαστικό σπιτάκι της κόρης μου», περιγράφει άλλη ακροάτρια εμβρόντητη για τη «λεία» των δραστών. «Ανέβηκαν και μου το πήραν απ’ το μπαλκόνι. Ήταν ακροβάτες; Πώς έγινε αυτό πραγματικά δεν ξέρω. Του μωρού το σπιτάκι; Τι να πω», ρωτά εμφανώς απορημένη.

Είναι τρεις απολύτως αντιπροσωπευτικές περιπτώσεις, οι οποίες καταγράφηκαν σε μόλις πέντε λεπτά εκπομπής, ενώ την ίδια στιγμή το τηλεφωνικό κέντρο δεχόταν «ομοβροντία» κλήσεων. Το καταπληκτικότερο όλων είναι ότι κάποιοι από τους καταγγέλλοντες ανέφεραν πως, ενώ ενημέρωσαν την αστυνομία για «απλοχέρηδες» και σημεία συγκέντρωσης κλοπιμαίων που υπέπεσαν στην αντίληψή τους, αυτή δήλωσε σχεδόν αδυναμία να πράξει το παραμικρό.

ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ
Η ΕΛ.ΑΣ. δεν κυνηγάει τους συλλέκτες αλλά τις εστίες μόλυνσης

«Μεμονωμένες περιπτώσεις» χαρακτηρίζει η αστυνομία τις κλοπές ανακυκλώσιμων υλικών από κάδους της Θεσσαλονίκης. Δεν λειτουργούν οργανωμένες συμμορίες, αλλά φτωχοί άνθρωποι που συγκεντρώνουν κυρίως χαρτοκιβώτια και αλουμινένια αντικείμενα (κουτάκια κλπ), έτσι ώστε να τα πουλούν για να ζήσουν. Αυτοί οι «φτωχοδιάβολοι» κάνουν αυτή τη δουλειά λόγω οικονομικής ανέχειας.

Πρόκειται κυρίως για Βούλγαρους – Ρομά που κινούνται είτε ανά 2-3 άτομα, που συνήθως αποτελούν μέλη της ίδιας οικογένειας, είτε λειτουργούν κατά μόνας, κρατώντας καρότσια στα χέρια. «Δεν μπορείς να πιάσεις τον άλλον για κλοπή και να τον οδηγήσεις στο δικαστήριο με 5 αντικείμενα» αναφέρει στην ThessNews έμπειρος αξιωματικός της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλονίκης. «Όταν τους οδηγούμε  στο Αυτόφωρο, συνήθως οι δικαστές τούς λυπούνται και τους αφήνουν  ελεύθερους» σημειώνει ο ίδιος.

Επίσης, δεν μπορούν να απελαθούν, επειδή είναι υπήκοοι χώρας της Ε.Ε. Η αστυνομία επεμβαίνει όταν εντοπίζονται χώροι με συγκεντρωμένα αντικείμενα. «Προσπαθούμε να χτυπήσουμε το πρόβλημα  στη ρίζα. Όταν διαπιστώνονται τέτοιες εστίες μόλυνσης, σχηματίζεται δικογραφία για παραβάσεις του υγειονομικού κανονισμού» επισημαίνει ο αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ.

Η διαδικασία είναι πολύπλοκη, καθώς απαιτείται η συνεργασία και ο συντονισμός αρκετών υπηρεσιών. Η αστυνομία όταν εντοπίσει  τέτοιους χώρους, προκαλεί εισαγγελική παραγγελία για τη νόμιμη έρευνα στα σπίτια. Παράλληλα ενημερώνεται η Διεύθυνση Υγιεινής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, για να διαπιστώσει και να βεβαιώσει το ανθυγιεινό περιβάλλον, και ο δήμος, για τη διάθεση του προσωπικού και την απομάκρυνση των συσσωρευμένων αντικειμένων. Στη συνέχεια γίνονται οι συλλήψεις.

«Η αστυνομία δεν κυνηγάει αυτούς που ψάχνουν στους κάδους αλλά ψάχνει τις εστίες. Ο δήμος κάποιες φορές προβάλλει ενστάσεις και η αστυνομία πρέπει να προβάλει πειστικά επιχειρήματα ότι πρόκειται για θέματα δημόσιας υγείας και ρύπανσης του περιβάλλοντος», σύμφωνα με αστυνομικό διοικητή ο οποίος  οργάνωσε ανάλογες επιχειρήσεις απομάκρυνσης αντικειμένων.

Στο παρελθόν μεγάλες επιχειρήσεις πραγματοποιήθηκαν στην περιοχή της Τούμπας, σε αλάνα με παράγκες στην περιοχή του σταθμού ΚΤΕΛ, στην Άνω Πόλη κ.α. Σε μια περίπτωση, με τα αντικείμενα που εντοπίστηκαν μέσα σε σπίτι ο δήμος γέμισε μια ολόκληρη καρότσα φορτηγού.

Πριν τρία χρόνια συνελήφθησαν περίπου 20 άτομα και τον περασμένο Δεκέμβριο αλλά 10 άτομα μέλη οικογενειών (6 ανήλικοι και 4 παιδιά).

Περί αποδοχής κλοπιμαίων

Οι συλλέκτες μεταφέρουν τα  αντικείμενα  για εξαργύρωση σε εργοστάσια ανακύκλωσης υλικών ή σε μάντρες σιδερικών. Σε ερώτηση της ThessNews  για την αντιμετώπιση όσων παραλαμβάνουν τα ανακυκλώσιμα αντικείμενα, η αστυνομία απαντά ότι:  «Δεν φέρουν ποινική ευθύνη, αν δεν μπορείς να αποδείξεις ότι είναι κλεμμένα. Οι συλλέκτες λένε ότι τα βρήκαν στον δρόμο και όχι μέσα σε κάδους».

Χαρακτηριστική περίπτωση 

Γενάρης 2013. Κλιμάκιο της Δημοτικής Αστυνομίας εντόπισε δύο άτομα σε κεντρική οδό του ιστορικού κέντρου την ώρα που αφαιρούσαν χαρτόνια ανακύκλωσης από μπλε κάδο και τα τοποθετούσαν σε παρακείμενο φορτηγό γεμάτο με ανακυκλώσιμα υλικά. Συνελήφθησαν από άνδρες της ΕΛΑΣ, δικάστηκαν στο αυτόφωρο και καταδικάστηκαν από το Μονομελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης σε ποινή φυλάκισης 20 ημερών με αναστολή.

ΑΥΤΟΨΙΑ

Οι μάντρες με τα «πολύτιμα»

Δεν είναι εύκολο να εντοπίσεις τις μάντρες που καταλήγουν ανακυκλώσιμα και άλλα πολύτιμα υλικά, καθώς είναι ή συγκαλυμμένες ή κρυμμένες ή απρόσιτες ή γενικώς επικίνδυνες στην προσέγγισή τους.
Δύο από αυτές, στην ανατολική πλευρά της Θεσσαλονίκης, βρίσκονται σε έναν αδιέξοδο δρόμο, σχεδόν χωματόδρομο, δίπλα σε κάποια από τα έργα του υπό κατασκευή μετρό της πόλης.

Έχουν τη «συγκάλυψη» του παλαιοπωλείου, μόλις όμως φτάσεις μπροστά στις ανοιχτές πύλες, αντικρίζεις τόνους σιδερικών, ηλεκτρικών συσκευών, καλωδίων και άλλων «προϊόντων» χαλκού!
Ποιος, λοιπόν, πουλάει σε ένα παλαιοπωλείο τόσους τόνους χαλκού και σιδερικών; Πού τα βρίσκουν και φυσικά ποιοι τα αγοράζουν;
Εκείνο που προκαλεί επίσης εντύπωση αλλά και υποψίες είναι τα περίπου δέκα πολυτελή αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, τζιπ, όλα καινούρια, όλα με φιμέ τζάμια και όλα με πινακίδες κυκλοφορίας Βουλγαρίας.

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί επίσης η οργάνωση και η ασφάλεια! Ανάμεσα στα «σιδερικά» και στο χάος των «πολύτιμων ανακυκλώσιμων»  υπάρχουν προκάτ «γραφεία», κίμπο, επίσης με μικρά παράθυρα που δεν μπορείς να διακρίνεις ποιος βρίσκεται στο εσωτερικό τους.
Μπορείς όμως να διακρίνεις την «κινητικότητα» μόλις πλησιάσει κάποιο αυτοκίνητο που δεν το γνωρίζουν και μάλιστα με πρόσωπα που τα βλέπουν για πρώτη φορά.

Τη στιγμή που φτάνουμε, έρχεται ακόμη ένας «συλλέκτης» ανακυκλώσιμων. Οδηγεί ένα παλιό αυτοκίνητο, επίσης με ξένες πινακίδες, φορτωμένο με τόσα κιλά, που έχει «κάτσει». Το μόνο που διακρίνεται στο εσωτερικό του οχήματος είναι σακούλες γεμάτες, γεμάτες με τι όμως;

Παρκάρει πάνω στην «ειδική» ζυγαριά. Κατεβαίνει ο οδηγός, μας κοιτάει με απορία και αγριότητα, κατευθύνεται προς το «γραφείο» της επιχείρησης. Εκεί που βρίσκεται το «κέντρο ελέγχου» και το κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης με κάμερες.
Είναι η ώρα να αναχωρήσουμε με όσο φωτογραφικό υλικό διαθέτουμε. Ήδη ο φακός έχει προλάβει να αποτυπώσει τα «υλικά» και τον τρόπο εμπορίας.
Μάλλον όταν «πέφτει» το φως του ήλιου δεν μπορείς ούτε να στρίψεις στο αδιέξοδο στενό…

80 ΧΛΜ ΚΑΛΩΔΙΑ ΧΑΛΚΟΥ ΕΚΛΕΨΑΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ
Ζημιά 300.000 ευρώ για την ΠΚΜ

Μέτρα για να εξαλειφθούν τα φαινόμενα κλοπής χαλκού από οργανωμένες συμμορίες κακοποιών, που δημιουργούν επαναλαμβανόμενα προβλήματα φωτισμού στον περιφερειακό, έλαβε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Την τελευταία πενταετία, επιτήδειοι κατάφεραν να αφαιρέσουν πάνω από 80 χιλιόμετρα καλωδίων χαλκού από το δίκτυο ηλεκτροφωτισμού κατά μήκος της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης και το υπόλοιπο οδικό δίκτυο ευθύνης της ΠΚΜ.  Μάλιστα, ο ίδιος ο Περιφερειάρχης Απ. Τζιτζικώστας τόνιζε τότε ότι, ενώ το πρωί η Περιφέρεια αποκαθιστούσε το δίκτυο, το ίδιο βράδυ οργανωμένες συμμορίες έκλεβαν ανενόχλητες τα καλώδια χαλκού και βύθιζαν τον Περιφερειακό στο σκοτάδι.

Οι συμμορίες είχαν συγκεκριμένο σχέδιο. Άνοιγαν τα φρεάτια, έκοβαν το καλώδιο χαλκού και με τη βοήθεια του ΙΧ το τραβούσαν ώστε να το αφαιρέσουν ολόκληρο και γρήγορα. Η Περιφέρεια αρχικά έβαλε τσιμέντο στα φρεάτια, αλλά και πάλι οι επιτήδειοι έβρισκαν πρόσβαση.

Το κόστος της ζημιάς για την Περιφέρεια εκτιμάται ότι ανήλθε στο ποσό των 300.000 ευρώ, τόσο για τις απώλειες των καλωδίων όσο και για τις εργολαβίες που χρειάστηκαν για την αποκατάσταση του δικτύου ηλεκτροφωτισμού. Να σημειωθεί ότι το φαινόμενο έχει εκλείψει τα τελευταία δύο χρόνια, καθώς τα καλώδια χαλκού έχουν αντικατασταθεί με καλώδια αλουμινίου.

Σκραπ μέταλλα : Τι ζητά η αγορά- Πώς διαμορφώνονται οι τιμές

Το χρηματιστήριο του …κάδου

Παρά τη φαινομενική τους  αχρηστία, τα παλιοσίδερα είναι αντικείμενο εμπορίου παγκοσμίως σαν πολύτιμη πρώτη ύλη.
Πρόκειται για χρηματιστηριακό προϊόν, αφού οι τιμές τους επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από το Χρηματιστήριο Μετάλλων του Λονδίνου (London Metal Exchange) , την  κύρια αγορά στην οποία καθορίζονται οι τιμές των βασικών μετάλλων.
Τη μερίδα του λέοντος στην ανακύκλωση μετάλλων κατέχουν ο σίδηρος, το αλουμίνιο και ο χαλκός.

Με βάση τις τρέχουσες τιμές και ανάλογα με την ποιότητα του σιδήρου, η τιμή του κυμαίνεται από 12 έως 15 λεπτά το κιλό.
Στο αλουμίνιο οι τιμές κυμαίνονται από 50 λεπτά έως 1 ευρώ το κιλό. Ακριβότερος ο χαλκός, που μπορεί να φτάσει και τα 4,5 ευρώ το κιλό.
Οι εταιρείες ανακύκλωσης αγοράζουν σίδερο και μέταλλα από εταιρείες αλλά και μεμονωμένους ιδιώτες.

Ο σίδηρος καταλήγει από τις εταιρείες ανακύκλωσης στη χαλυβουργία και τα υπόλοιπα μέταλλα στα χυτήρια κυρίως στο εξωτερικό, όπως στην Κίνα στην Ινδία αλλά και σε ευρωπαϊκές χώρες.
Σε ό,τι αφορά στην ανακύκλωση χαρτιού, ενδεικτικά οι τιμές για κάποιες κατηγορίες διαμορφώνονται ως εξής: Χαρτόνι καφέ- 120 ευρώ ανά τόνο
Χαρτόνι γκρι- 90 ευρώ ανά τόνο
Χύμα χαρτί – 160 ευρώ τον τόνο

Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο της ανακύκλωσης υποχρεούνται να διαθέτουν άδεια από την Περιφέρεια (Πρότυπες περιβαλλοντικές δεσμεύσεις).
Για να πάρουν την άδεια, πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές, όπως χωροταξικά κριτήρια,  τσιμεντοκάλυψη του χώρου για την αποφυγή ρύπανσης του υπεδάφους, δενδροφυτεύσεις και περιφράξεις.

 Ο ιδιώτης της ανακύκλωσης

Δεν είναι δυνατόν να κυκλοφορείς στο κέντρο και να μην τον έχεις πετύχει. Φορτηγό που μοιάζει με όχημα του δήμου μαζεύει ανακυκλώσιμα από τους κάδους. Ο συνοδηγός κατεβαίνει πάντα με ένα φωσφοριζέ γιλεκάκι. Νομίζεις ότι είναι δημοτικός υπάλληλος. Δεν είναι όμως.

Είναι ιδιώτης που μαζεύει τα ανακυκλώσιμα, έχει με τεράστια γράμματα το κινητό του στα πλάγια του φορτηγού, με τη λέξη «ανακύκλωση» να είναι γραμμένη με μαρκαδόρο.
Φήμες λένε ότι αρχικά κυκλοφορούσε στους δρόμους με ένα Datsun. Σήμερα, οι δουλειές μεγάλωσαν…

Χωματερή ανακύκλωσης

Δίπλα στον οικισμό των Ρομά «Αγία Σοφία» στα Διαβατά, εδώ και χρόνια έχει δημιουργηθεί μια παράνομη χωματερή, μιας και στον χώρο αποτίθενται μπάζα και απορρίμματα όλης της Θεσσαλονίκης, πολύ μεγάλες ποσότητες άχρηστων υλικών, αφού αφαιρεθούν  τα μεταλλικά ανακυκλώσιμα.

Μάλιστα, ο Δήμος Δέλτα έχει εκφράσει δημόσια τη διαμαρτυρία του, μιας και παρά τον καθαρισμό που γίνεται ανά τακτά χρονιά διαστήματα, ο χώρος ξαναγεμίζει. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον περασμένο Δεκέμβριο χρειάστηκαν μερικές δεκάδες φορτηγά και οκτώ μέρες για να ολοκληρωθεί ο καθαρισμός… «Είναι ένα πρόβλημα που αγγίζει τη δημόσια υγιεινή, ενώ δημιουργεί πρόβλημα στους περίοικους επαγγελματίες, τους οποίους επιβαρύνει και οικονομικά. Σε περίπτωση που το φαινόμενο επαναληφθεί, θεωρώ ότι η κατάσταση φεύγει από την αυτοδιοίκηση και θα είναι πια θέμα της Δικαιοσύνης» δήλωνε τότε ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Δ. Κηπουρός.

Έρευνα της ThessNews

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

Από το φύλλο της THESSNEWS #41 (18/02/2017-19/02/2017)

thessnews.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

sixteen − five =

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.