Λύση σε ένα πρόβλημα δεκαετιών για το λιμάνι του Σταυρού δήμου Βόλβης
Λύση σε ένα πρόβλημα δεκαετιών για το λιμάνι του Σταυρού στον δήμο Βόλβης Θεσσαλονίκης έχει στόχο να δώσει η προς ψήφιση τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που κατατέθηκε στη Βουλή. Το λιμάνι, που βρίσκεται σε λειτουργία, παρέμενε επί χρόνια “ορφανό”, λόγω του ότι ουδέποτε συστάθηκε λιμενικό ταμείο για τη διαχείρισή του, με αποτέλεσμα τη διαφυγή εσόδων και τον ελλιπή έλεγχο. Πλέον, εφόσον ψηφιστεί η συγκεκριμένη τροπολογία, η οποία εντάσσεται στο νομοσχέδιο για τη δια βίου εκπαίδευση του προσωπικού του υπουργείου, δίδεται το δικαίωμα σύστασης λιμενικού ταμείου με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, ως αυτοτελούς υπηρεσίας του δήμου.
“Το λιμάνι του Σταυρού, που θέλουμε να αναπτυχθεί κυρίως τουριστικά, λειτουργεί εδώ και δεκαετίες χωρίς φορέα διαχείρισης” δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος Βόλβης, Διαμαντής Λιάμας, σύμφωνα με τον οποίο το λιμάνι, που ουσιαστικά παραμένει μέχρι σήμερα ημιτελές, άρχισε να κατασκευάζεται στη δεκαετία του ’90 μέσω των Μεσογειακών Ολοκληρωμένων Προγραμμάτων (ΜΟΠ).
Κατά τον ίδιο, “τα τελευταία χρόνια δημιουργήθηκε ζήτημα για τη νομιμότητα των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών και το όλο θέμα κόλλησε, λόγω του ότι δεν υπήρχε φορέας διαχείρισης”. Όπως υποστηρίζει, το ζήτημα ετέθη επανειλημμένως σε διαδοχικές κυβερνήσεις, χωρίς ωστόσο να υπάρξει κάποια θετική εξέλιξη. Έτσι, ο λιμένας, που σήμερα χρησιμοποιείται κυρίως για εμπορικούς και αλιευτικούς σκοπούς (φορτοεκφορτώσεις πλοίων και εξυπηρέτηση αλιευτικών σκαφών), δεν κατέστη δυνατόν να αναπτυχθεί.
“Το φετινό καλοκαίρι ενημερώσαμε για το θέμα το Γραφείο του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη και μετά από παρέμβασή του έγινε συνάντηση τον Σεπτέμβριο, στη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης, με τον υπουργό Ναυτιλίας, Παναγιώτη Κουρουμπλή και τον γενικό γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, Χρήστο Λαμπρίδη, οι οποίοι μας είπαν ότι θα προωθήσουν λύση. Όντως, με το νομοσχέδιο που συζητείται σήμερα στη Βουλή προτείνεται λύση και για αυτό το θέμα” σημειώνει ο δήμαρχος Βόλβης.
Εν αναμονή των εξελίξεων, το δημοτικό συμβούλιο έλαβε πρόσφατα απόφαση για την υποβολή -στο υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης- αιτήματος χωροθέτησης τουριστικού αγκυροβολίου (μαρίνας) στο λιμάνι του Σταυρού. “Από τη στιγμή που θα έχουμε ένα λιμάνι με φορέα διαχείρισης, ανοίγει ο δρόμος για την τουριστική αξιοποίησή του, αλλά και για την αύξηση της επιβατικής κίνησης, καθώς βλέπουμε το λιμάνι και ώς σημείο επαφής με το Άγιο Όρος, μέσω πλοιαρίων και υδροπλάνων” επισημαίνει ο κ. Λιάμας.
Ερωτηθείς από το ΑΠΕ-ΜΠΕ πώς το λιμάνι έμεινε τόσο καιρό “ορφανό”, ο ίδιος απαντά: “η τελευταία προσπάθεια που έγινε, πάνω από μια δεκαετία πριν, ήταν από τη νομαρχία Θεσσαλονίκης για να το εντάξει στο τότε νομαρχιακό λιμενικό ταμείο. Ωστόσο, αυτό δεν προχώρησε γιατί το λιμάνι χαρακτηρίστηκε ως εθνικής σημασίας, κάτι που μας έκανε εντύπωση όταν υπάρχουν γύρω μας άλλα μεγάλα λιμάνια όπως της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας ή της Αλεξανδρούπολης”.
Όπως αναφέρεται στην τροπολογία, με την προτεινόμενη διάταξη λύνεται το πρόβλημα που προκύπτει όταν υπάρχουν λιμενικές υποδομές και εγκαταστάσεις ή και αλιευτικά καταφύγια, που δεν ανήκουν στη δικαιοδοσία κάποιου φορέα διαχείρισης και εκμετάλλευσης και που τα όμορα δημοτικά λιμενικά ταμεία αρνούνται να τα θέσουν υπό τη δικαιοδοσία τους.
Επιπλέον, με την εν λόγω διάταξη παρέχεται εκ του νόμου η δυνατότητα σύστασης δημοτικών λιμενικών γραφείων ως αυτοτελών υπηρεσιών των δήμων που επιθυμούν να αναλάβουν τη διοίκηση και εκμετάλλευσή τους. Τα δημοτικά λιμενικά ταμεία είναι δυνατόν να συσταθούν με απόσπαση των δημοτικών συμβουλίων, όταν στους δήμους αυτούς δεν λειτουργεί δημοτικό λιμενικό ταμείο. Προβλέπεται εξάλλου ότι τα δημοτικά λιμενικά γραφεία που θα συσταθούν υποχρεούνται εντός δύο μηνών από τη σύστασή τους να προβούν σε καθορισμό της ζώνης λιμένος κατά τις κείμενες διατάξεις.
capital.gr