Μεταβιβάστηκε στους δήμους η αρμοδιότητα για τον καθαρισμό και των περιφερειακών δρόμων
Μόνο στη Θεσσαλονίκη οι 14 δήμοι καλούνται να καθαρίζουν επιπλέον 827 χιλιόμετρα δρόμων περιφερειακού δικτύου, λαμβάνοντας μόλις 356 ευρώ για κάθε χλμ – Καμπανάκι από Καϊτεζίδη και για την ασφάλεια των δημοτικών υπαλλήλων.
Το κράτος μεταβίβασε στους δήμους την αρμοδιότητα για τον καθαρισμό και των περιφερειακών δρόμων αλλά τους έδωσε… ψίχουλα». Μόνο στη Θεσσαλονίκη οι 14 δήμοι καλούνται να καθαρίζουν επιπλέον 827 χιλιόμετρα, λαμβάνοντας συνολικά 294.906 ευρώ, δηλαδή μόλις 356 ευρώ για κάθε χιλιόμετρο.
Ουσιαστικά, εκτός από το εσωτερικό οδικό δίκτυο, πλέον θα πρέπει να καθαρίζουν το περιφερειακό δίκτυο και τις παράπλευρες οδούς, όπως επίσης νησίδες, υπόγειες διαβάσεις και τα πρανή τους, στο τμήμα που διέρχεται εντός των ορίων τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, οι δήμοι Λαγκαδά, Βόλβης, Θέρμης και Χαλκηδόνος αναλαμβάνουν τα περισσότερα χιλιόμετρα περιφερειακού δικτύου. Συγκεκριμένα, ο δήμος Λαγκαδά αναλαμβάνει να καθαρίσει επιπλέον 204 χιλιόμετρα και θα λάβει μόλις 72.745 ευρώ, ο δήμος Βόλβης 178 χιλιόμετρα και θα πάρει 63.474 ευρώ, ο δήμος Θέρμης 133 με το επιπλέον ποσό να φτάνει τις 47.427 ευρώ και ο δήμος Χαλκηδόνος 103 χιλιόμετρα περιφερειακού δικτύου λαμβάνοντας 36.729 ευρώ. Οι δήμοι Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς επωμίζονται ελάχιστα χιλιόμετρα περιφερειακών δρόμων, 4 χιλιόμετρα και 1 αντίστοιχα.
Αναλυτικά ο πίνακας της ΠΕΔΚΜ:
Στην τελευταία συνεδρίαση της Περιφερειακή Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας οι δήμαρχοι εξέφρασε για άλλη μια φορά την πλήρη αντίθεσή τους στη μεταφορά της αρμοδιότητας του καθαρισμού των περιφερειακών δρόμων στους δήμους, η οποία, όπως επισημαίνουν, διενεργήθηκε χωρίς καμία διαβούλευση με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
«Δεν μπορούμε να δεχθούμε ότι αρμοδιότητες οι οποίες από το νόμο υπάρχουν σε άλλους τομείς της αυτοδιοίκησης(εν προκειμένω της δευτεροβάθμιας γιατί οι δρόμοι είναι περιφερειακοί), να μεταφέρονται σε ένα κομμάτι τους και συγκεκριμένα στην καθαριότητα στους δήμους» δήλωσε ο πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ και δήμαρχος Πυλαίας Χορτιάτη Ιγνάτιος Καϊτεζίδης. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «ή θα πρέπει οι δρόμοι να χαρακτηριστούν δημοτικοί για να έχουμε την αρμοδιότητα και να τους καθαρίζουμε ή αν είναι περιφερειακοί την αρμοδιότητα την έχει η δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση, δηλαδή η Περιφέρεια».
Οι δήμαρχοι κάνουν λόγο για δυσβάσταχτο λειτουργικό και οικονομικό βάρος ενώ μιλούν και για αυξημένη επικινδυνότητα σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους. Όπως επισημαίνουν, δεν διαθέτουν τον κατάλληλο εξοπλισμό.
Όπως χαρακτηριστικά επισήμανε ο κ.Καϊτεζίδης, οι υπάλληλοι των δήμων δεν έχουν καμία εμπειρία και καμία αρμοδιότητα σε τέτοιους μεγάλους δρόμους. «Ιδίως αν σκεφτεί κάποιος τι γίνεται στον περιφερειακό με το FlyOver, θα αντιληφθεί ότι ειδικά για τους δήμους της Θεσσαλονίκης υπάρχει ένα τεράστιο και εξειδικευμένο πρόβλημα», τόνισε. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον δήμο Κορδελιού Ευόσμου, σύμφωνα με τον δήμαρχο και αντιπρόεδρο της ΠΕΔΚΜ Λευτέρη Αλεξανδρίδη, «μεταφέρθηκε ο περιφερειακός και η Μοναστηρίου έναντι ποσού των 3.500 ευρώ».
Η αρμοδιότητα μεταβιβάστηκε από το κράτος στους δήμους και τέθηκε σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2024.