Ο δήμος εισπράττει δημοτικά τέλη από ΔΕΗ και ΟΤΕ;
Μέσω της επιβολής τελών χρήσης κοινόχρηστων χώρων, ο δήμος προσπορίζεται έσοδα απολύτως αναγκαία για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του. Η πρόβλεψη των εσόδων, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται και τα τέλη χρήσης κοινόχρηστων χώρων, στον δημοτικό προϋπολογισμό και η είσπραξή τους συνιστούν θεμελιώδεις υποχρεώσεις της δημοτικής Αρχής. Άλλωστε, η μη εκπλήρωση των όποιων υποχρεώσεων, επισύρει ως «αδράνεια είσπραξης εσόδων» σοβαρές κυρώσεις σε βάρος του δήμου από την εφαρμογή των διατάξεων περί «παρατηρητηρίου της οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ».
Ορίζεται ότι δεν υπόκεινται στο τέλος κοινόχρηστων χώρων, όσοι χρησιμοποιούν κοινόχρηστους χώρους δήμων ή το υπέδαφος αυτών δυνάμει ειδικής διατάξεως νόμου ή συμβάσεως μετά του δημοσίου που έχει κυρωθεί με νόμο, σε εκτέλεση των οποίων γίνεται χρήση των άνω δημοτικών και κοινοτικών χώρων, εφ΄ όσον από τις διατάξεις αυτών προβλέπεται απαλλαγή από το τέλος αυτό. Πέραν των επαγγελματιών που με τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων, εμπορευμάτων κ.α. χρησιμοποιούν κοινόχρηστους χώρους, (σύμφωνα με τους όρους των εκάστοτε ισχυουσών κανονιστικών αποφάσεων των δημοτικών Συμβουλίων), ευρύτατη χρήση κοινοχρήστων χώρων, σε όλη την έκταση του κάθε δήμου, γίνεται από Οργανισμούς, Φορείς και Επιχειρήσεις, που με την εγκατάσταση των δικτύων τους (καλωδίων, σωληνώσεων, οπτικών ινών, στάσεων, Α.Τ.Μ., τηλεφωνικών θαλάμων, πινακίδων, ΠΙΛΑΡ, υποσταθμών κ.λ.π.), εξυπηρετούν τους πελάτες τους, αποκομίζοντας κέρδη από τον παραχωρούμενο ή ήδη χρησιμοποιούμενο κοινόχρηστο χώρο του εδάφους ή του υπεδάφους.
Σύμφωνα με την Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, καθώς και την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, (ΣτΕ 2958/2011 & ΝΣΚ 268/02) μετά τη μετατροπή της Δ.Ε.Η. και του Ο.Τ.Ε. σε Ανώνυμες Εταιρείες, δεν απολαμβάνουν πλέον την απαλλαγή τους από την καταβολή του τέλους καταλήψεως κοινοχρήστων χώρων. Εξάλλου με έγγραφο της Κεντρικής Ένωσης δήμων Ελλάδας, « Η ΔΕΗ και ο ΟΤΕ αποτελούν πλέον νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (Α.Ε.) που λειτουργούν κατά τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας και δεν περιλαμβάνονται στα πρόσωπα εκείνα που απαλλάσσονται από τα δημοτικά και κοινοτικά τέλη».
Ακολούθως δύναται να επιβληθεί και επί αυτών το τέλος κοινοχρήστων χώρων όπως προβλέπεται. Με την επιβολή, συνεπώς του πιο πάνω τέλους (σύμφωνα με τους ορισμούς και τις διαδικασίες του δημοτικού Κώδικα) σε όλες τις περιπτώσεις των κάθε είδους δικτύων και εγκαταστάσεων, που διατρέχουν ή είναι τοποθετημένες στους δήμους, και που, καταλαμβάνουν και χρησιμοποιούν κοινόχρηστους χώρους και τα δημοτικά έσοδα κατοχυρώνονται και οι δημοτικές Αρχές επιτελούν το καθήκον τους, τηρώντας απαρέγκλιτα την νομιμότητα.
Από διάφορους δήμους μέχρι σήμερα η επιβολή του τέλους κοινόχρηστων χώρων ορίστηκε περίπου ως εξής:
1. Για τηλεφωνικούς θαλάμους ΟΤΕ: 200,00€ ετησίως
2. Α.Τ.Μ. Τραπεζών: 2.000,00 € ετησίως.
3. Στύλοι = Δ.Ε.Η : 30,00€ ετησίως ανά στύλο
4. Πυλώνες =Δ.Ε.Η. : 100,00 € ετησίως ανά πυλώνα
5. Στύλοι Ο.Τ.Ε. : 30,00 € ετησίως ανά στύλο
6. Υπόγεια δίκτυα Ο.Τ.Ε. – =Δ.Ε.Η. – Οπτικές ίνες : 0,10 € ανά τρέχον μέτρο
ΤΕΛΗ ΚΑΙ ΣΕ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ
Μερικοί δήμοι εισπράτουν και τέλος διαφήμισης από εταιρείες, οι οποίες προχωρούν σε προώθηση των προϊόντων τους, προβάλλοντας τα λογότυπά τους ή σχετικά διαφημιστικά σλόγκαν σε συσκευές και κατασκευές, που βρίσκονται σε κοινόχρηστους χώρους (περίπτερα, καταστήματα κ.ά.).
Δήμος Βόλβης
Στο δήμο Βόλβης υπάρχει σχετική απόφαση; Σε μια περίοδο που τα πάσης φύσεως τέλη, φόροι κλπ, ακόμα και από την ΔΕΗ και τις πρώην ΔΕΚΟ αυξήθηκαν κατά τρομακτικό ποσοστό, εκτιμούμε ότι με τα έσοδα αυτά οι δήμοι οφείλουν να συμψηφίσουν – μειώσουν τα φορολογικά βάρη (τέλη ύδρευσης κλπ) των αδύναμων οικονομικά δημοτών, ελαφρύνοντας τα βάρη τους.
Nik.
Ελπίζω το άρθρο αυτό να αποτελέσει μία καλή αρχή και να αρχίσουν επιτέλους να ψάχνονται στον Δήμο Βόλβης.
Να συμπληρώσω ότι ο ΟΤΕ και η ΔΕΗ προσέφυγε στο εφετείο για την αναίρεση της απόφασης της πρωτόδικης απόφασης , και το εφετείο παρέπεμψε την υπόθεση στο ΣτΕ.
Το ΣτΕ δικαίωσε τους συγκεκριμένους Δήμους που επέβαλαν τα τέλη χρήσης , και απέρριψε τις ενστάσεις των ΔΕΚΟ, ότι πλέον πρόκειται για ΑΕ..
Δεν μένει παρά στους αρμόδιους ανθρώπους του Δήμου, να ψάξουν να βρούνε την άκρη..
Virus, παρακαλω μηπως εχεις τον αριθμο της αποφασης του ΣτΕ που αναφερεις; ευχαριστω
Paolo – ΣτΕ 2958/2011 – ΝΣΚ 268/02.
Αν βγάζεις άκρη, υπάρχει και το http://www.vrodosandreas.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=361:kodikas-dioikitikis-dikonomias-efarmogi-forologikon-kai-teloneiakon-diatakseon-stis-ypotheseis-dimotikis-kai-koinotikis-forologias&Itemid=254
Και υπάρχει και απόφαση στην διαύγεια , του Δήμου Πάργας , όπου στην συνεδρίαση του Δ.Σ, προτείνεται η επιβολή τέλους για χρήση ΚΑΦΑΟ στον ΟΤΕ βάση του 2958/2011 – Ν Κ 268/02, στις 1/4/2013. Ποιο ήταν το αποτέλεσμα και αν το πέτυχαν, δεν το γνωρίζω. Πλην όμως ας το ψάξουν αυτοί που πρέπει….
ΑΔΑ: ΒΕ5ΟΩΞ0-Ψ0Ν ,