Ποια δυνατότητα προσφέρεται στον δήμο Βόλβης για το λιμάνι του Σταυρού

Για το σύστημα λιμενικής διακυβέρνησης και τις προοπτικές εξέλιξής του, τα ορφανά λιμάνια, αλλά και την απόδοση παράκτιων περιοχών σε δήμους της χώρας, μίλησε ο  γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων Χρήστος Λαμπρίδης σε συνέντευξή του στο κανάλι Attica TV.

Σχετικά με το σύστημα λιμενικής διακυβέρνησης και τις προοπτικές εξέλιξής του, ο κ. Λαμπρίδης είπε ότι έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία διαβούλευσης για το λιμενικό σύστημα με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, και έχει καταλήξει σε συγκεκριμένα αποτελέσματα.

Έχει μάλιστα ανατεθεί σε εξειδικευμένο σύμβουλο, προκειμένου το επόμενο διάστημα να υποβληθούν συγκεκριμένα σενάρια για αναδιοργάνωση του λιμενικού συστήματος διακυβέρνησης.

«Φιλοδοξούμε να έχουμε ένα νέο λιμενικό σύστημα που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομία», τόνισε.

Σύμφωνα με τον ίδιο, «Μαζί με τους 10 Οργανισμούς Λιμένων που ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ, τον Οργανισμό Λιμένων Νομού Ευβοίας και τους ΟΛΠ και ΟΛΘ, υπάρχουν 102 Φορείς Διαχείρισης και Εκμετάλλευσης Λιμένων (ΦΔΕΛ) που είναι κυρίως Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία και που συναποτελούν το λιμενικό σύστημα.

Αυτό το λιμενικό σύστημα, σήμερα δεν είναι βιώσιμο, καθώς η πλειοψηφία των λιμανιών είναι υποστελεχωμένα, μπορεί ακόμη και να μην διαθέτουν υπάλληλο, δεν μπορούν να εισπράξουν τα λιμενικά τέλη, δεν έχουν τεχνογνωσία και δεν μπορούν ακόμη και να αξιοποιήσουν αποτελεσματικά χρηματοδοτήσεις από κρατικούς και κοινοτικούς πόρους.

Εκεί λοιπόν πρέπει να αποφασίσουμε ποια είναι τα επόμενά μας βήματα. Εμείς θέλουμε ισχυρούς φορείς διαχείρισης, με ευέλικτο τρόπο λειτουργίας, με δημόσιο χαρακτήρα και ισχυρή παρουσία της αυτοδιοίκησης».

Σε ερώτηση για τα ορφανά λιμάνια, ο γενικός γραμματέας εξήγησε ότι αυτά τα λιμάνια έχουν λιμενική δραστηριότητα, αλλά δεν έχουν φορέα διαχείρισης και κατά συνέπεια δεν εισπράττονται λιμενικά τέλη και δεν μπορούν να γίνουν σε αυτά έργα βελτίωσης και συντήρησης.

Έτσι, καταλήγουν να μην εξυπηρετούν τους χρήστες του λιμανιού και πολλές φορές να υπάρχει κίνδυνος για την ζωή των χρηστών από πιθανά ατυχήματα, εξαιτίας της μη συντήρησής τους.

Ωστόσο, με το νόμο 4504/2017 και μια ΚΥΑ που εκδόθηκε πρόσφατα, δύνεται η δυνατότητα στους Δήμους, που έχουν αυτά τα λιμάνια και που δεν έχουν Λιμενικό Ταμείο, να συστήσουν Δημοτικά Λιμενικά Γραφεία, για να μπορούν να τα διαχειριστούν και να τα αξιοποιήσουν.

Σε ερώτηση για το πλήθος αυτών των λιμανιών ο κ. Λαμπρίδης ανέφερε ότι σύμφωνα με το νόμο, η δυνατότητα αυτή προσφέρεται σε 10 δήμους, με χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό του δήμου Βόλβης, με το λιμάνι του Σταυρού.

Ακόμη, ο γενικός γραμματέας είπε ότι η τωρινή κυβέρνηση δέχεται κριτική από την αντιπολίτευση για τον κατακερματισμό των φορέων διαχείρισης, ωστόσο τόνισε ότι «Οι προηγούμενες κυβερνήσεις ήταν αυτές που από 54 φορείς διαχείρισης λιμένων τους έφεραν σήμερα στους 102.

Συγκεκριμένα, το 2012 η τότε κυβέρνηση με διάταξη νόμου έδωσε 31 λιμάνια στην τοπική αυτοδιοίκηση και έπειτα με γνωμοδότηση που έκανε αποδεκτή ο τότε υπουργός κ. Γεωργιάδης άνοιξε το δρόμο για να αυξηθούν οι φορείς διαχείρισης σε 74.

Σήμερα οι φορείς υλοποίησης αυτής της πολιτικής κατακρίνουν την πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ και υποστηρίζουν ότι αυτή η διάταξη δημιουργεί επιπλέον φορείς διαχείρισης ενώ στην ουσία μιλάμε για λιγότερους από 10 δήμους.

Η κριτική τους αυτή όμως έρχεται σε αντίθεση με τις προηγούμενες πράξεις τους, όταν μάλιστα εκείνοι ήταν που δεν φρόντισαν να στελεχώσουν ακόμη και τους Οργανισμούς Λιμένων, που αποτελούν μοντέλο διοίκησης που εκείνοι προτείνουν, με αποτέλεσμα να μην τους δώσουν τις δυνατότητες και την τεχνογνωσία να υλοποιήσουν νέα έργα, ούτε καν  έργα συντήρησης και βελτίωσης και προχωρούν για το σκοπό αυτό σε Προγραμματικές Συμβάσεις με την αυτοδιοίκηση.

Κατά συνέπεια μόνο αυτή η κυβέρνηση έχει ανοίξει όλο το πλαίσιο λειτουργίας του λιμενικού συστήματος και για τα μεγάλα λιμάνια και για τα μικρότερα, προς όλες τις κατευθύνσεις, με όποιο πολιτικό κόστος κι αν υπάρχει.

Θεωρώ ότι είναι αυτή η κυβέρνηση που θα ανοίξει το δρόμο για να δοθεί μια διαφορετική προοπτική ανάπτυξης του λιμενικού συστήματος».

Σε εξέλιξη η απόδοση παράκτιων περιοχών στους δήμους

Ο κ. Λαμπρίδης, σε ερώτηση αναφορικά με την απόδοση χώρων στους δήμους επεσήμανε το διαχρονικό αίτημα των κατοίκων της Πάτρας για απόδοση του παράκτιου μετώπου, το οποίο ικανοποιήθηκε με τη δωρεάν παραχώρηση για 99 χρόνια της χρήσης της πρώην χερσαίας ζώνης του λιμανιού της πόλης στο Δήμο, έπειτα από σχετική τροπολογία που ψηφίστηκε στη Βουλή.

Ακόμη αναφέρθηκε σε διαδικασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη για την απόδοση παρακτίων περιοχών στους Δήμους σε Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Κέρκυρα, Ραφήνα και Λαύριο.

Ειδικότερα για το Λαύριο ανέφερε ότι υπήρξε ανησυχία από τους κατοίκους της περιοχής καθώς η περιοχή είναι Natura. Ωστόσο με την απόδοση των χώρων στο δήμο εξασφαλίζεται μια πιο φιλοπεριβαλλοντική προσέγγιση, καθώς με τον αποχαρακτηρισμό των εν λόγω περιοχών από χερσαία ζώνη λιμένα απαγορεύεται στους Οργανισμούς Λιμένων να δημιουργήσουν λιμενικές εγκαταστάσεις και αποδίδονται στο Δήμο, προκειμένου να αξιοποιηθούν ως χώροι αναψυχής.

Αναφορικά με όλες αυτές τις αποδόσεις ο κ. Λαμπρίδης διευκρίνισε ότι πρόκειται για περιοχές και χώρους στους οποίους ουδέποτε μέχρι τώρα υπήρξε λιμενική δραστηριότητα και ούτε πρόκειται να υπάρξει στο άμεσο μέλλον.

Οι χώροι αυτοί ανήκουν στην δικαιοδοσία των Οργανισμών Λιμένων και επ΄ αυτών η κυβέρνηση αποφάσισε να αποδοθούν στις τοπικές κοινωνίες, προκειμένου οι δήμοι να τους αξιοποιήσουν και να τους διαμορφώσουν με σκοπό να αποτελούν χώρους αναψυχής και περιπάτου και οι πολίτες να έχουν ελεύθερη πρόσβαση σε αυτούς.

Ακόμη, μίλησε για τις ενέργειες που βρίσκονται σε εξέλιξη για την απόδοση παράκτιου μετώπου στον Δήμο Ελευσίνας. Μετά και τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στο Αναπτυξιακό Συνέδριο Δυτικής Αττικής έχει ξεκινήσει η διαδικασία να αποδοθούν εκτάσεις στο δήμο Ελευσίνας, προκειμένου να αξιοποιηθούν προς όφελος των κατοίκων της πόλης.

Ακόμη εξετάζεται η μεταφορά της λιμενικής δραστηριότητας του λιμανιού στη περιοχή της Βλύχας, γεγονός που θα αποσυμφορίσει τον κεντρικό άξονα της πόλης, αλλά και θα διατηρήσει την ανάπτυξη της λιμενικής δραστηριότητας στην περιοχή.

Δεν ιδιωτικοποιούνται τα 10 λιμάνια που διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ

Ο κ. Λαμπρίδης ακόμη διευκρίνισε ότι για τα 10 λιμάνια που βρίσκονται στη διαχείριση του ΤΑΙΠΕΔ, έχει ήδη συμφωνηθεί με το ΤΑΙΠΕΔ και με τους θεσμούς, να μην υπάρξει ιδιωτικοποίηση των λιμανιών με την πώληση των μετοχών τους.

Αντίθετα, συμφωνήθηκε να ακολουθηθεί το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων δραστηριοτήτων ανά λιμένα, μοντέλο που επικρατεί σε λιμάνια της Ευρώπης και διεθνώς.

Με αυτή τη μέθοδο διατηρείται ο δημόσιος χαρακτήρας των λιμανιών και εξασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον., σύμφωνα με τον κ. Λαμπρίδη.

Ακόμη εξασφαλίζεται η προσέλκυση εξειδικευμένων επενδυτών, οι οποίοι θα έχουν την εμπειρία και την τεχνογνωσία να αναπτύξουν συγκεκριμένη δραστηριότητα σε κάθε λιμένα, γεγονός που αποτελεί από κοινού όφελος και του ιδιώτη επενδυτή, αλλά και του λιμένα, καθώς αναπτύσσεται μια δραστηριότητα η οποία δεν θα μπορούσε να αναπτυχθεί επαρκώς.

Τέλος, ρωτήθηκε για την διαδικασία διαβούλευσης του Master Plan του λιμένα του Πειραιά, για το οποίο ανέφερε, τόσο την απόφαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) για παράταση της διαδικασίας διαβούλευσης, όσο και στην κλήση ενώπιον της ΕΣΑΛ των φορέων αυτοδιοίκησης και παραγωγικών φορέων, προκειμένου να εκθέσουν τις απόψεις τους στα μέλη της.

Επίσης, ανέφερε ότι πραγματοποιούνται συνεχείς τεχνικές συναντήσεις μεταξύ εκπροσώπων υπουργείων και στελεχών του ΟΛΠ μέχρι την οριστική αξιολόγηση του Master Plan.

metaforespress.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

1 × 2 =

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.