Θεσσαλονίκη: Κινδυνεύουν ζωές από την κακή διαχείριση των επειγόντων
Ασθενείς γίνονται «μπαλάκι», περιφερόμενοι από νοσοκομείο σε νοσοκομείο και χάνεται πολύτιμος χρόνος μέχρι να γίνει διάγνωση και να αντιμετωπιστούν. Η ταλαιπωρία είναι το λιγότερο, αφού καρδιοπαθής έπαθε έμφραγμα και υποβλήθηκε σε αγγειοπλαστική («μπαλονάκι») μετά από 4 μέρες!
Τα παραδείγματα κακής διαχείρισης των ασθενών, σύμφωνα με τους εργαζόμενους, είναι καθημερινά, σχετίζονται με το ΕΚΑΒ και τους γιατρούς των νοσοκομείων, ενώ προκαλούν προβλήματα ασφάλειας στους ασθενείς και λειτουργίας στο «Παπαγεωργίου». Τις επόμενες ημέρες σκοπεύουν να ενημερώσουν σχετικά το ΕΚΕΠΥ (Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων Υγείας) Β. Ελλάδος και τον υπουργό Υγείας ζητώντας την παρέμβασή τους και αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα είναι διατεθειμένοι να προσφύγουν στη δικαιοσύνη.
«Μπαλονάκι» 4 μέρες μετά το έμφραγμα!
Οπως τονίστηκε στην τελευταία συνεδρίαση του ΔΣ του Σωματείου Εργαζομένων στο «Παπαγεωργίου», ο τρόπος με τον οποίο το ΕΚΑΒ διαχειρίζεται τα επείγοντα περιστατικά δείχνει πως τα ασθενοφόρα του «προτιμούν» να διακομίζουν ασθενείς προς το «Παπαγεωργίου». Αυτό, σύμφωνα με τους εργαζόμενους, όχι μόνο δεν είναι επιστημονικά σωστό αλλά, επιπλέον, ενέχει κινδύνους, λόγω του ότι το νοσοκομείο είναι υπερπλήρες.
Οπως περιγράφουν εργαζόμενοι, χαρακτηριστικό είναι αυτό που συνέβη σε πρόσφατη εφημερία του «Παπαγεωργίου». Ασθενής με προκάρδιο άλγος παρελήφθη από το ΕΚΑΒ από την Καλαμαριά και διακομίστηκε στον «Αγιο Δημήτριο» και όχι στο «Γ. Παπανικολάου» που διαθέτει υποδομή για την αντιμετώπιση καρδιοπαθών, παρόλο που ο 44χρονος ανέφερε ότι έχει καρδιολογικά συμπτώματα. Η περιπέτεια όμως για τον ασθενή δεν τελείωσε εκεί. Την επομένη, το περιστατικό χαρακτηρίστηκε ως «καρδιολογικό» και ο ασθενής μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο «Γ. Γεννηματάς» που εφημέρευε αντί στο ΑΧΕΠΑ όπου υπήρχε δυνατότητα να υποβληθεί σε επέμβαση, αν κρινόταν αναγκαίο.
Ο γολγοθάς του 44χρονου συνεχίστηκε. Την τρίτη ημέρα κατέληξε στο «Παπαγεωργίου», που εφημέρευε μόνο του, μετά την ιατρική σύσταση να υποβληθεί σε στεφανιογραφία. Τελικά, ο ασθενής υποβλήθηκε σε αγγειοπλαστική επέμβαση την τέταρτη ημέρα μετά το έμφραγμα! «Ο ασθενής αποδείχτηκε ότι ήταν τυχερός, διότι θα μπορούσε να είχε κάνει αρρυθμίες. Το έμφραγμα αντιμετωπίζεται, βάσει των διεθνών οδηγιών, μέσα στις πρώτες ώρες», επισημαίνει στον «Αγγελιοφόρο» ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Παναγιώτης Τουχτίδης.
«Μπαλάκι» οι ασθενείς
Σε άλλη περίπτωση, εργαζόμενοι του «Παπαγεωργίου» περιγράφουν ότι σε ημέρα εφημερίας μαζί με τον «Αγιο Παύλο», 72χρονος με δύσπνοια ο οποίος είχε νοσηλευτεί σε καρδιολογική κλινική διακομίστηκε από το κέντρο υγείας Καλλικράτειας στο «Παπαγεωργίου». Αξιο απορίας είναι για το προσωπικό του «Παπαγεωργίου» γιατί το περιστατικό δεν διακομίστηκε στον «Αγιο Παύλο», που όχι μόνο ήταν πιο κοντά και ο ασθενής θα έφτανε νωρίτερα αλλά και είχε την απαραίτητη υποδομή για την αντιμετώπισή του.
Παρόμοια ταλαιπωρία πέρασε, όπως προσθέτουν, και 82χρονος με δύσπνοια και νοσηλεία σε καρδιολογική κλινική. Ο ηλικιωμένος διακομίστηκε από το κέντρο υγείας Μηχανιώνας στο «Παπαγεωργίου».
Ερωτηματικά, πάντως, προκαλεί, σύμφωνα με το προσωπικό του νοσοκομείου, και η… προτίμηση που δείχνουν προς αυτό τα νοσοκομεία της περιφέρειας. Ενδεικτικό είναι ότι καρδιολογικά περιστατικά που χρειάζονται στεφανιογραφία διακομίζονται από το νοσοκομείο Βόλου στο «Παπαγεωργίου», παρά το γεγονός ότι θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν στο πανεπιστημιακό νοσοκομείο Λάρισας, με την αιτιολογία είτε ότι υπάρχει βλάβη ή ότι το αιμοδυναμικό εργαστήριο λειτουργεί μέχρι τις 2 το μεσημέρι. «Είναι αλήθεια ότι, πέρα από τον τεράστιο φόρτο που έχουμε από τα νοσοκομεία της πόλης, δεχόμαστε οχλήσεις για διακομιδή περιστατικών από αρκετές πόλεις που βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από τη Θεσσαλονίκη. Μια από αυτές είναι η Ξάνθη, που… προτιμά να στέλνει σε εμάς περιστατικά τα οποία υπάρχει δυνατότητα να αντιμετωπιστούν και στο πανεπιστημιακό Αλεξανδρούπολης, το οποίο μάλιστα απέχει 30- 40 λεπτά από την Ξάνθη», τονίζει ο κ. Τουχτίδης.
Οι συνέπειες της κακής διαχείρισης
Λόγω της κακής διαχείρισης των περιστατικών, οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι δημιουργούνται λειτουργικά προβλήματα στο τμήμα επειγόντων περιστατικών και σε άλλα τμήματα του ‘’Παπαγεωργίου’’. «Επιπλέον, το προσωπικό που εκτελεί εξειδικευμένες ιατρικές πράξεις, αναγκάζεται σε βάρος αυτής της δραστηριότητας, να ξοδεύει χρόνο για περιστατικά που θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν και στο συνεφημερεύον νοσοκομείο, τις ημέρες που δεν εφημερεύει μόνο του. Είναι σκανδαλώδες το ΕΚΑΒ να έχει παραλάβει περιστατικά από περιοχή πλησιέστερη στο αρωγό νοσοκομείο και να τα διακομίζει στο ‘’Παπαγεωργίου’’. Για όλη αυτή την κατάσταση, η οποία βεβαίως δεν αφορά μόνο την καρδιολογική αλλά και άλλες ‘’φορτωμένες’’ κλινικές, όπως τη Γ΄ παθολογική, έχουν ευθύνη τόσο το ΕΚΑΒ όσο και το προσωπικό των νοσοκομείων», υπογραμμίζει ο κ. Τουχτίδης.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του «Παπαγεωργίου» Βασίλειος Παπάς τονίζει: «Τα προβλήματα ξεκινούν από το γεγονός ότι δεν εφημερεύουν ισότιμα όλα τα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης και ειδικά το ‘’Παπαγεωργίου’’ πολλές φορές εφημερεύει μόνο του. Δυστυχώς οι αρμόδιοι δεν μας απαντούν το ‘’γιατί’ συμβαίνει αυτό και δεν βελτιώνεται το σύστημα εφημεριών. Δεν είναι δυνατό να προσέρχονται μέχρι και 1.400 άτομα σε μια εφημερία! Είναι τόσα πολλά που δεν είναι δυνατόν να εξυπηρετηθούν».
Πάντως, τόσο οι εκπρόσωποι των εργαζομένων όσο και η Επιτροπή Υγιεινής και Ασφάλειας του «Παπαγεωργίου» έχουν κάνει επανειλημμένα παρεμβάσεις για την κατάσταση στις εφημερίες.
Στην τελευταία συνεδρίαση του Σωματείου Εργαζομένων, αποφασίστηκε να ζητηθεί η άμεση παρέμβαση των αρμοδίων, πριν αναγκαστούν οι εργαζόμενοι να χρησιμοποιήσουν ένδικα μέσα για να προστατέψουν τους χρήστες των υπηρεσιών υγείας αλλά και το προσωπικό. Παράλληλα, θα ζητήσουν επιτακτικά, όπως αναφέρουν, την ενίσχυση με γιατρούς και προσωπικό διαφόρων ειδικοτήτων και την ανακατανομή προσωπικού εντός ορίων νομών, με στόχο να εξυπηρετούνται καλύτερα οι πολίτες.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΜΑΡΙΑ ΛΙΤΟΥ
agelioforos.gr
Προς: τον Υπουργό Υγείας
Θέμα: Απαράδεκτες συνθήκες στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης.
Κύριε Υπουργέ,
Οι ασθενείς αλλά και το προσωπικό των νοσοκομείων του νομού Θεσσαλονίκης κάνουν λόγο για τις απαράδεκτες και τριτοκοσμικές συνθήκες που επικρατούν στα περισσότερα νοσοκομεία.
Οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται για τις ανισομερείς εφημερίες των νοσοκομείων, οι οποίες έχουν ως άμεση συνέπεια το «στοίβασμα» των ασθενών, την πολύωρη αναμονή και την περαιτέρω ταλαιπωρία των ασθενών κα του προσωπικού. Επιπλέον, δημιουργούνται δυσλειτουργίες στο τμήμα επειγόντων περιστατικών, τα οποία παρακωλύουν τη διαδικασία γνωμάτευσης καθώς και την ορθή άσκηση του ιατρικού καθήκοντος.
Όσον αφορά στους ασθενείς, δεν είναι λίγα τα καταγεγραμμένα περιστατικά όπου οι ασθενείς γίνονται έρμαια της γραφειοκρατίας, των ελλείψεων και της δυσχερούς λειτουργίας. Εξ’ αιτίας των αναφερθέντων προβλημάτων διακομίζονται στην κυριολεξία από νοσοκομείο σε νοσοκομείο, καθυστερώντας κατά αυτόν τον τρόπο τις διαδικασίες διάγνωσης και θεραπείας, επιβαρύνοντας επιπλέον την κατάσταση της υγείας τους και θέτοντας τη ζωή τους σε κίνδυνο.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε κ. Υπουργέ:
1. Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε προκειμένου να εξαλειφτούν τα προβλήματα που υπάρχουν στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης;
2. Σκοπεύετε να προβείτε σε αναδιοργάνωση του τρόπου λειτουργίας των νοσοκομειακών μονάδων;
3. Ποια μέτρα θα ληφθούν ώστε οι εφημερίες να γίνονται με ομαλή σειρά σε όλα τα νοσοκομεία του νομού;
4. Με ποια κριτήρια γίνεται η επιλογή σειράς των εφημερευόντων νοσοκομείων;
Η ερωτώσα Βουλευτής
Σταυρούλα Ξουλίδου