Αύξηση του Τουρισμού μέσω των εξαγωγών

eksagogesΤον ενθουσιασμό και την ευφορία των ετών 2010-2013, στα οποία παρουσιάστηκε συνεχής αύξηση των Ελληνικών εξαγωγών και ταυτόχρονη μείωση των εισαγωγών, διαδέχτηκε φέτος η ανησυχητική μείωση.

Ιδιαίτερη ανησυχία προκάλεσε η μείωση, ακόμη και στον κλάδο τροφίμων και ποτών (βλέπε σχετικά δημοσιεύματα σε πολλά ΜΜΕ και στις ανακοινώσεις αρμόδιων φορέων).

Η αύξηση-ρεκόρ που παρουσιάστηκε στον τουριστικό κλάδο, επισκίασε το ανησυχητικό φαινόμενο μείωσης εξαγωγών.

Όμως, πολύ συχνά δεν γίνεται αντιληπτό ότι, ο Ελληνικός τουρισμός, μόνο να κερδίσει έχει, με αύξηση νέων τουριστικών επισκεπτών, από την άνοδο των εξαγωγών Ελληνικών προϊόντων και ειδικότερα διατροφής και όχι μόνο.

Είναι λανθασμένη η αντίληψη ότι ο τουρισμός, από μόνος του, μπορεί αναπτύσσεται αυτόνομα και κακώς αποκαλείται πολύ συχνά ως «τουριστική βιομηχανία», την στιγμή που είναι ευάλωτος στην παραμικρή μεταβολή του διεθνούς περιβάλλοντος.

Αντιθέτως, η πρόσφατη αύξηση του τουρισμού, μπορεί να αξιοποιηθεί σαν μέσο, για την μακροχρόνια αύξηση των εξαγωγών του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα και να ωφελήσει αμφίδρομα τον Ελληνικό τουρισμό.

Ενδεικτικά ιστορικά παραδείγματα, την περίοδο εκρηκτικής αύξησης του Ελληνικού τουρισμού στις δεκαετίες μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, είναι το ούζο, η φέτα, ο μουσακάς κ. α., των οποίων οι εξαγωγές συνεχίζονται σταθερά και αυξανόμενα όλα τα προηγούμενα χρόνια, ενώ παράλληλα προβάλλουν ως πρεσβευτές, στοιχεία της Ελληνικής πολιτισμικής ταυτότητας, καθιστώντας ελκυστική τουριστικά την χώρα μας.

Είναι αυτονόητο ότι και ο τουρισμός, τυπικά, είναι ένα προϊόν υπηρεσιών.

Είναι γεγονός επίσης ότι, ο τουριστικός κλάδος της χώρας, είναι αρκετά προχωρημένος, όσον αφορά τις δράσεις προβολής και προώθησης, σε παραδοσιακές και νέες αγορές προσέλκυσης τουριστών.

Η καθυστέρηση που παρατηρείται στην χώρα μας, εντοπίζεται κυρίως στις εξαγωγές προϊόντων του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα και όχι του τουρισμού (τριτογενής τομέας)

Σε όσους παρακολουθούν σε τακτική βάση τις Ελληνικές εξαγωγές και γνωρίζουν αρκετά πράγματα για το διεθνές εμπόριο, η μείωση των εξαγωγών φέτος, δεν ήταν έκπληξη!

Η άνοδος των εξαγωγών ήταν συγκυριακό γεγονός!

Γνωρίζαμε ήδη ότι η χώρα μας, δεν είχε ένα ολοκληρωμένο Εθνικό σχέδιο ανάπτυξης εξαγωγών και μέχρι σήμερα, δεν έχει εκπονηθεί.

Γνωρίζαμε ήδη ότι, μετά από πολλά χρόνια κυριαρχίας της κουλτούρας εισαγωγών, ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας, οι παραγωγοί και οι έμποροι, δεν είχαν αναπτύξει κουλτούρα εξαγωγών.

Η στρατηγική των παραγωγικών επιχειρήσεων(*) και η οργάνωσή της λειτουργίας τους, στην πλειοψηφία τους, στρέφονταν στην εσωτερική αγορά.

Το καταρτισμένο στελεχιακό και υπαλληλικό δυναμικό, για την ανάπτυξη εξαγωγών, ήταν σχεδόν ανύπαρκτο και σήμερα ακόμη, παραμένει αριθμητικά μικρό.

Οι λίγες παραγωγικές επιχειρήσεις, οι οποίες κατόρθωσαν να κάνουν εξαγωγές, επιβεβαιώνουν τον κανόνα της εσωστρέφειας και σύντομα, τα γεγονότα ήλθαν να το επιβεβαιώσουν.

Η μείωση των εξαγωγών φέτος, έφερε στην επιφάνεια, πολλές από τις αδυναμίες και κυρίως την έλλειψη σχεδίου εξαγωγικού μάρκετινγκ, των παραγωγικών επιχειρήσεων.

Το αξιόπιστο σύγχρονο διεθνές εμπόριο, είναι πολύ καλά οργανωμένο και δεν επιτρέπει την είσοδο σε όσες παραγωγικές επιχειρήσεις επιδιώκουν να αναπτύξουν εξαγωγικό προσανατολισμό, χωρίς ικανοποιητική οργάνωση.

Ικανοποιητική οργάνωση, σημαίνει πρώτα από όλα, επιχειρηματικό σχέδιο εξαγωγικού μάρκετινγκ, δηλαδή όραμα, έρευνα και μελέτη των αγορών που στοχεύει,  δομές, διαδικασίες, πρόγραμμα σε βάθος τουλάχιστο τριετίας, με συγκεκριμένους ποσοτικούς και ποιοτικούς στόχους.

Πρέπει να σημειωθεί ότι, μεμονωμένες εμπορικές πράξεις εξαγωγών, οι οποίες δεν έχουν συνέχεια και βραχυπρόθεσμη, τουλάχιστο, προοπτική (2-3 έτη), δεν αποτελούν χαρακτηριστικό του εξαγωγικού προσανατολισμού μιας παραγωγικής επιχείρησης.

Πολύ εύκολα, λόγω του έντονου διεθνούς ανταγωνισμού, οι ξένες αγορές «κλείνουν την πόρτα τους», στις παραγωγικές επιχειρήσεις οι οποίες δεν έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα.

Άλλωστε,  βασική διαφορά μεταξύ αξιόπιστου και μη-αξιόπιστου διεθνούς εμπορίου, είναι η ανάπτυξη επιχειρηματικών συνεργασιών με βάθος χρόνου και οι συγκυριακές ή μεμονωμένες εμπορικές πράξεις χωρίς χρονική συνέχεια.

Η ανάπτυξη εξαγωγών για μια παραγωγική επιχείρηση, σημαίνει επένδυση οικονομικών πόρων, αξιοποίηση εξειδικευμένων στελεχών ή εργαζομένων ή εξωτερικών συνεργατών, πολύτιμου πρόσθετου χρόνου και κόπου και φυσικά, όταν δεν επιτυγχάνονται αποτελέσματα με βάθος χρόνου, το κόστος γίνεται ασύμφορο.

Μια υποτυπώδης έρευνα των παραγωγικών επιχειρήσεων οι οποίες  αναπτύσσουν τις εξαγωγές τους σε περίοδο κρίσης, δείχνει ότι είτε είχαν ξεκινήσει να οργανώνονται πριν το 2008, είτε ξεκίνησαν μετά το 2008, αλλά με οργανωμένο τρόπο.

Συνεχώς αναφέρεται ότι, η Ελλάδα διαθέτει σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα στον κλάδο τροφίμων και ποτών και είναι αλήθεια, η οποία τεκμηριώνεται με πλήθος δεδομένων και γεγονότων.

Είναι αλήθεια επίσης ότι, οι ευκαιρίες εξαγωγών των Ελληνικών τροφίμων και ποτών, είναι πολλές και υπάρχουν σε πολλές ξένες αγορές παγκοσμίως.

Τα μέσα και τα εργαλεία ανάπτυξης εξαγωγών, είναι επίσης αρκετά και στις περισσότερες περιπτώσεις αποτελεσματικά.

Η διεθνής ζήτηση ποιοτικών Ελληνικών προϊόντων, παραμένει ενεργή και σε ορισμένες ξένες αγορές παρουσιάζει σταθερή αυξητική τάση.

Αυτό που απομένει να γίνει από κάθε παραγωγική επιχείρηση είναι, η οργανωμένη προσπάθεια.

Διεθνείς εκθέσεις και  επιχειρηματικές αποστολές ή συναντήσεις, διοργανώνονται συνεχώς σε όλη την διάρκεια του χρόνου.

Έμποροι και διανομείς ή δίκτυα εμπόρων και διανομέων, σε πάρα πολλές ξένες αγορές, είναι διαθέσιμα να τα προσεγγίσουμε για να γνωρίσουν και να προωθήσουν τα ποιοτικά Ελληνικά προϊόντα.

Μόνο για το επόμενο χρονικό διάστημα μέχρι το τέλος του 2014, υπάρχουν ήδη αρκετές διεθνείς εκθέσεις και επιχειρηματικές αποστολές ή συναντήσεις, στην Ελλάδα ή σε ξένες χώρες.

Μέσα στο 2015, είναι προγραμματισμένες να διοργανωθούν πολυάριθμες διεθνείς εκθέσεις και επιχειρηματικές αποστολές ή συναντήσεις, στην Ελλάδα ή σε ξένες χώρες.

Είναι διαθέσιμες λίστες εμπόρων ή διανομέων, από πολλές ξένες χώρες, οι οποίοι είναι πολύ καλά ενημερωμένοι για την αξία των Ελληνικών ποιοτικών προϊόντων και αναζητούν αξιόπιστες παραγωγικές επιχειρήσεις, ώστε να οικοδομήσουν συνεργασίες με βάθος χρόνου.

Υπάρχουν λύσεις, για κάθε μεγέθους Ελληνικές παραγωγικές επιχειρήσεις, πολύ μικρές, μικρές, μεσαίες, μεγάλες.

Επενδύστε στην καλή προετοιμασία και οργάνωση των εξαγωγών σας, με εξειδικευμένα στελέχη και καταρτισμένους εργαζόμενους ή ειδικούς εξωτερικούς συνεργάτες, για να οικοδομήσετε τον διεθνή εξαγωγικό προσανατολισμό σας.

Η στρατηγική συνεργασία με εξωστρεφή προσανατολισμό, μεταξύ παραγωγικών επιχειρήσεων των πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέων και των τουριστικών επιχειρήσεων, είναι μια πολλά υποσχόμενη επιλογή επιτυχίας.

Η τύχη ευνοεί, εκείνους που δεν αφήνουν τίποτε στην τύχη!

Δημογέρων

 

(*) Παραγωγοί του πρωτογενούς (γεωργία, αλιεία, κτηνοτροφία, θήρα, εξόρυξη μεταλλευμάτων κλπ) ή δευτερογενούς (Μεταποίηση = συσκευασία, παρασκευή ή επεξεργασία προϊόντων-πρώτων υλών του πρωτογενούς) τομέα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

19 − 13 =

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.