Η «προδοσία» των Βρασνών και η απάντηση για το viral αυτοπροσδιορισμό του Πολιτιστικού Συλλόγου Βρασνών

Η κρίση των ροών μας φέρνει αντιμέτωπους όχι μόνο με το πρόβλημα, αλλά και με τον κακό εαυτό μας. Και, κυρίως, με τους ίδιους τους συμπατριώτες μας. Ο κάτοικος των Βρασνών δεν αντιλαμβάνεται ως εθνική κρίση αυτό που συμβαίνει στα νησιά. Κακώς. Οταν υποδέχεσαι πρόσφυγες και μετανάστες στον τόπο σου, πρωτίστως συμπαραστέκεσαι στους συμπατριώτες σου στα νησιά

Τα Νέα Βρασνά έχουν πολύ ωραία παραλία. Ως παραθεριστικός προορισμός ήταν πάντα αδικημένος, ανάμεσα στον Σταυρό και στην Ασπροβάλτα, αλλά παλαιότερα προσέλκυε επισκέπτες από τη Γερμανία, την Αυστρία και την πρώην Γιουγκοσλαβία. Αρκετοί Θεσσαλονικείς διατηρούν εξοχικά εκεί, ενώ, ως σημείο, αποτελούσε δημοφιλή στάση στο ταξίδι προς τη Θράκη. Μετά έγινε η Εγνατία και στην παραλία των Βρασνών πηγαίνεις μόνο αν είναι ο τελικός προορισμός σου. Στο χωριό, πάντως, υπάρχουν μερικά ενδιαφέροντα σημεία των βυζαντινών χρόνων καθώς και μουσείο.

Ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Βρασνών έγινε viral τις τελευταίες ώρες λόγω του ανθρωπολογικού αυτοπροσδιορισμού στον οποίο επιδίδεται: «Οι κάτοικοι των Βρασνών είναι γηγενείς και όχι πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία και κατοικούν αυτόν τον τόπο περισσότερο από δύο χιλιάδες χρόνια». Μάλιστα. Ενδεχομένως να πήγε και ο Μέγας Αλέξανδρος για στρατολόγηση, ωστόσο αν κινηθείτε στην περιοχή θα διαπιστώσετε την έντονη παρουσία μικρασιατικού και ποντιακού στοιχείου.

Οι περισσότεροι από σας δεν θα μαθαίνατε τίποτα για τα Βρασνά αν δεν ξημέρωνε μία νύχτα έντασης κατά την οποία οι κάτοικοι έστησαν μπλόκο προκειμένου να αποτρέψουν τη διαμονή 200 αιτούντων άσυλο σε ξενοδοχεία της παραλίας. Η κινητοποίησή τους ήταν επιτυχής. Οι διακόσιοι μεταφέρθηκαν στην Εύβοια. Η Εύβοια είναι μακριά από τα Βρασνά. Υποθέτω ότι αν και οι κάτοικοι της Χαλκίδας προέβαιναν σε αντίστοιχες κινητοποιήσεις, τα λεωφορεία με τους αιτούντες άσυλο θα είχαν φτάσει στην Ηπειρο.

Αν το δείτε μέσα από το πρίσμα του ανθρωπισμού και είστε έτοιμοι να απαντήσετε στο επιχείρημα «πάρε μερικούς σπίτι σου», το περιστατικό στα Βρασνά βάφεται με το χρώμα της ντροπής. Αν το αντιμετωπίσετε με τον κυνισμό των καιρών, η συμπεριφορά των κατοίκων δεν θα σας εκπλήξει. Είναι αντανακλαστική του σοκ που αντιμετωπίζει τώρα η ελληνική κοινωνία. Στην ουσία δεν έχει σημασία πού αποδίδουμε τη συμπεριφορά των κατοίκων -φόβο, ρατσισμό, φιλοτομαρισμό. Σημασία έχει ότι παρακολουθούμε τις αντιδράσεις μίας κοινωνίας που είναι ανέτοιμη, ανώριμη και ανενημέρωτη για όσα συμβαίνουν και εκείνα που έρχονται. Κανένας δεν τόλμησε να της πει την αλήθεια. Το Προσφυγικό/Μεταναστευτικό αντιμετωπίστηκε από τις κυβερνήσεις ως κάτι παροδικό, ως συγκυρία των καιρών που θα εξέλιπε με την εκτόνωση της κρίσης στη Συρία. Δεν ήταν έτσι. Και τώρα το συνειδητοποιούν όλοι.

Αυτή η κρίση μας φέρνει αντιμέτωπους όχι μόνο με το πρόβλημα, αλλά και με τον κακό εαυτό μας. Και, κυρίως, με τους ίδιους τους συμπατριώτες μας. Ο κάτοικος των Βρασνών δεν αντιλαμβάνεται ως εθνική κρίση αυτό που συμβαίνει στα νησιά. Ομως αν η Τουρκία πατήσει το πόδι της στη Λέσβο, ο Μακεδόνας, θέλει δεν θέλει, θα πιάσει το όπλο και θα μπει στο πλοίο. Οι κρίσεις αυτού του είδους δεν είναι τοπικές. Είναι πρωτίστως εθνικές. Οταν, λοιπόν, υποδέχεσαι πρόσφυγες και μετανάστες στον τόπο σου, ακόμα και αν αδιαφορείς για τα ανθρωπιστικά ή πιστεύεις ότι υπονομεύεται η κοινωνική συνοχή, πρωτίστως συμπαραστέκεσαι στους συμπατριώτες σου στα νησιά. Δεν αρκεί, πατριώτη, να πας στην παρέλαση και να βγάλεις τη σημαία στο σπίτι. Ζούμε στιγμές που απαιτούν να κάνεις και κάτι παραπάνω ή, έστω, να ανεχθείς κάτι περισσότερο.

Αυτό, βέβαια, δεν καλλιεργείται από τη μία μέρα στην άλλη. Απαιτεί ειλικρινή συζήτηση, παραδοχή των συνθηκών και ρεαλιστική προσέγγιση της πραγματικότητας. Εστω ότι αποδεχόμαστε το ακραίο. Και ας πούμε, αν επιμένετε, ότι απειλείται ο τρόπος ζωής μας, η θρησκεία, οι παραδόσεις, η Ορθοδοξία μας (προσθέστε ό,τι θέλετε). Το ανάθεμα δεν αναιρεί την αλήθεια, δεν αλλάζει την εικόνα.

Αυτή τη στιγμή, η χώρα έχει τα χέρια της στη διαχείριση των ροών και τα μάτια προς την Τουρκία. Και μάταια περιμένει την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη πίσω από κλειστά σύνορα. Είναι προφανές ότι η κατάσταση θα πρέπει κάπου, κάπως, να τεθεί όχι απλώς υπό έλεγχο, αλλά υπό ένα συγκεκριμένο εθνικό σχέδιο. Δεχθήκαμε ότι διαχείριση του Προσφυγικού/Μεταναστευτικού δεν μπορεί να γίνει χωρίς νέες δομές (κλειστές και ελεγχόμενες). Ας δεχθούμε και ότι δεν μπορεί να γίνει χωρίς εθνική συστράτευση ή, έστω, συνεννόηση. Πηγή: Protagon.gr

Κώστας Γιαννακίδης

Protagon.gr

Σημείωση vovlipress: Ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Βρασνών δεν επιδίδεται σε κανέναν ανθρωπολογικό αυτοπροσδιορισμό Το κείμενο το οποίο έγινε viral δεν είναι του Συλλόγου αλλά απόσπασμα από τουριστική ιστοσελίδα ή οποία θα βγάλει και σχετική ανακοίνωση. Είπαμε να γράφετε αλλά όχι ανακρίβειες και μ αυτόν το τρόπο.

Και η ανακοίνωση του διαχειριστή της Ιστοσελίδας:

Με αφορμή τη σύνδεση των γεγονότων που συνέβησαν τις τελευταίες ημέρες στα Νέα Βρασνά Θεσσαλονίκης, με τον τουριστικό οδηγό Strymonikos Online (http://www.strymonikos.net/portal), μέσω αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα θέλαμε να δηλώσουμε τα εξής:

Η ανάρτηση που έχει κυκλοφορήσει στο διαδίκτυο χρησιμοποιεί αποσπασματικά ένα κομμάτι της παρουσίασης των 6 χωριών, το οποίο δημιουργεί πλασματικά την εντύπωση ότι πρόκειται για ρατσιστικό κείμενο, ενώ δεν υπάρχει καμία πρόθεση για κάτι τέτοιο. Εξάλλου τόσο η τοπική κοινωνία των Βρασνών, όσο και η κοινωνία της Χίου, στην οποία ζούμε εδώ και 13 χρόνια, γνωρίζουν ποιοι είμαστε και τι πρεσβεύουμε.

Στην σελίδα του ιστότοπου μας, που δημιουργήθηκε πριν από 15 χρόνια και παρουσιάζει 6 χωριά, 3 εκ των οποίων είναι προσφυγικά, γίνεται αναφορά στον ΜΠΣ Βρασνών. Εκεί υπάρχει η εξής φράση: «Άλλωστε οι κάτοικοι των Βρασνών είναι γηγενείς και όχι πρόσφυγες από την Μικρά Ασία και κατοικούν αυτόν τον τόπο περισσότερο από 2.000 χρόνια.» Πρόκειται προφανώς για μια λανθασμένη διατύπωση. Η σωστή διατύπωση θα έπρεπε να είναι: «Άλλωστε η περιοχή των Βρασνών κατοικείται συνεχώς εδώ και 2.000 χρόνια.» Αυτό προσπαθούσε να περιγράψει η διατύπωση που χρησιμοποιήθηκε και να υπενθυμίσει ότι τα Βρασνά δεν είναι 1 από τα 3 προσφυγικά χωριά που παρουσιάζονται στον οδηγό.

Αν κάποιος πλοηγηθεί στις σελίδες των υπόλοιπων χωριών και των πολιτιστικών τους συλλόγων, στον οδηγό μας, θα δει ότι εκεί γίνεται αναφορά στις ρίζες, τα έθιμα και τις συνήθειες των κατοίκων τους και στις ομορφιές του κάθε χωριού. Άλλωστε, ο οδηγός αυτός δημιουργήθηκε σε μια προσπάθεια να περιγράψουμε και να αναδείξουμε τις ομορφιές του τόπου μας και να συμβάλλουμε στην τουριστική ανάπτυξη του.

Τα κείμενα του ιστότοπου γράφτηκαν την περίοδο 2003 – 2005 και προέκυψαν κατόπιν έρευνας στην παρακάτω βιβλιογραφία: http://www.strymonikos.net/portal/Vivliografeia.

Τελειώνοντας, θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι η συγκεκριμένη διευκρίνιση γίνεται αποκλειστικά και μόνο ως υπεράσπιση της εργασίας μας, του τουριστικού οδηγού μας και όχι των δράσεων του ΜΠΣ Βρασνών ή οποιουδήποτε άλλου φορέα της περιοχής.

Σημείωση volvipress:: Θα δημοσιεύσουμε αρκετά τέτοια άρθρα όχι επειδή συμφωνούμε με τους αρθρογράφους αλλά για να ενημερώσουμε τον κόσμο τι ακριβώς γράφουν. Πιστεύουμε ότι ξεκίνησε ένας πόλεμος γενικώς εναντίον όλων των κατοίκων του δήμου Βόλβης και κυρίως εναντίον των κατοίκων των Βρασνών. Πολλοί θα στηριχθούν σε μεμονωμένες δηλώσεις και ενέργειες δυο τριών ακραίων συμπεριφορών και λόγων από άτομα της περιοχής που συμμετέχουν ή διοργάνωσαν τα μπλόκα. Καλό είναι τα άτομα αυτά να ηρεμήσουν και να σταματήσουν να κάνουν δηλώσεις. Υπάρχει επιτροπή η οποία χειρίζεται όλο αυτό το ζήτημα και μάλιστα πολύ καλά.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.